En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Ledarskap och organisation – Gruppdynamik och ledarskapsstilar

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Ledarskap och organisation

Tema: Gruppdynamik och ledarskapsstilar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla ledarskapets villkor och förutsättningar, inklusive olika ledarskapsstilar, hur individer och grupper påverkas av ledarskapet samt hur dessa faktorer kan samverka i olika sammanhang, till exempel vid konflikthantering och grupputveckling.

Kunskapskrav

Eleven beskriver översiktligt ledarskapets villkor och förutsättningar samt organisationsformer. Eleven ger också exempel på vad som påverkar ledarskapet och organisationen. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till gruppdynamik (10 min)

  • Förklara begreppet gruppdynamik och dess betydelse i ledarskap.
  • Diskutera olika typer av grupper och deras mål.
  • Ta upp exempel på hur gruppers dynamik kan påverka ledarskapet.

Ledarskapsstilar (15 min)

  • Gå igenom olika ledarskapsstilar (autokratisk, demokratisk, laissez-faire).
  • Diskutera fördelar och nackdelar med varje stil.
  • Be eleverna dela med sig av egna erfarenheter av dessa stilar.

Konflikthantering i grupper (15 min)

  • Presentera olika metoder för konflikthantering.
  • Diskutera hur en ledare kan medla i konflikter.
  • Genomgång av rollspel där eleverna får öva på konflikthantering.

Reflektion och diskussion (10 min)

  • Låt eleverna reflektera individuellt över lektionen.
  • Samla in deras tankar och diskutera hur de kan tillämpa kunskaperna i praktiska situationer.
  • Fråga eleverna om deras egna ledarskapsstilar och hur de skulle hantera en konflikt.

Aktivitet

Som en lektionsaktivitet kan eleverna dela in sig i grupper och skapa en kort presentation om en specifik ledarskapsstil och dess tillämpning inom en vald kontext, exempelvis i idrott, skolmiljö eller arbetsliv. Varje grupp presenterar sin stil och ger konkreta exempel på hur den kan påverka gruppdynamiken. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vilka tre egenskaper anser du är mest viktiga hos en ledare?
  • Beskriv en situation där gruppdynamiken har påverkat ett resultat.
  • Hur bemöter du konflikter i grupper?
  • Vilken ledarskapsstil tror du passar dig bäst och varför?
  • Ge ett exempel på när en viss ledarskapsstil kan vara extra effektiv.

Hemuppgift

Uppgiften är att skriva en analys av en känd ledare och deras ledarskapsstil. Beskriv hur deras stil har påverkat deras grupp och ge konkreta exempel på deras ledarskapsmetoder. Hemuppgiften kan fungera som en läxa men även som en kompletteringsuppgift för elever som har missat lektionen. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.

Citat

”Det är inte vad du gör utan hur du gör det som räknas.” – Peter Drucker, 1909–2005. Detta citat betonar vikten av ledarskapsstil och hur det påverkar gruppens dynamik och motivation, vilket knyter an till lektionens fokus på gruppdynamik och ledarskapsstilar.

Nästa lektion


×