Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Ledarskap och organisation
Tema: Motivation och grupputveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på faktorer som påverkar motivation inom team och hur grupputveckling sker över tid. Eleverna kommer att lära sig om olika teorier om motivation, hur dessa kan tillämpas i praktiska situationer och de olika faserna av grupputveckling.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och tillämpa grundläggande begrepp kring motivation och grupputveckling samt analysera hur dessa faktorer påverkar arbete och prestation inom organisationer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till motivation (10 min)
• Definiera vad motivation innebär och dess betydelse för individers och gruppers prestationer.
• Diskutera olika typer av motivation, exempelvis inre (självdriven) och yttre (belöningar och incitament).
• Gå igenom centrala motivatorer som behov, mål och belöningar.
Genomgång av motivationalteorier (15 min)
• Presentera viktiga motivteorier, såsom Maslows behovstrappa, Herzbergs tvåfaktorsteori och Deci och Ryans självbestämmandeteori.
• Diskutera hur dessa teorier kan tillämpas i ledarskap och hur de påverkar individers motivation i arbetsmiljöer.
• Ge exempel på företag och deras tillvägagångssätt för att stärka medarbetarnas motivation.
Gruppdiskussion: Tillämpning av teori (20 min)
• Dela in klassen i grupper och ge dem olika scenarier som involverar motivation och gruppdynamik.
• Be grupperna att diskutera och analysera hur de skulle tillämpa de varierande motivationsteorierna för att förbättra motivation och prestation i sina scenarier.
• Låt grupperna dela sina insikter och strategier med klassen och diskutera skillnader och likheter.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta lektionens centrala punkter om motivation och dess inverkan på grupper och individers prestationer.
• Diskutera vikten av att förstå motivation som ledare för att effektivt kunna hantera team.
• Ställ frågor för att uppmuntra reflektion över hur eleverna kan tillämpa sina nya kunskaper i praktiska situationer.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort reflektion om vilken motivationsteori de tycker är mest relevant för deras egen motivation och varför. De ska diskutera hur denna teori kan tillämpas i deras studier eller framtida yrkesliv. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.
Exit-ticket
• Vad innebär motivation och varför är det viktigt för prestation? Svar: Motivation är drivkraften som påverkar våra handlingar och mål, och är avgörande för att uppnå hög prestation.
• Nämn en motivationsteori och förklara dess kärna. Svar: Maslows behovstrappa – människor motiveras av behov i en hierarki, där de grundläggande behoven måste tillfredsställas först.
• Hur kan inre och yttre motivation påverka en medarbetares arbetsprestation? Svar: Inre motivation kan leda till ökat engagemang och tillfredsställelse, medan yttre motivation kan fungera som incitament för att uppnå kortsiktiga mål.
• Varför är det viktigt för ledare att förstå sina medarbetares motivation? Svar: För att kunna anpassa sitt ledarskap och skapa en arbetsmiljö som främjar prestation och trivsel.
• Ge ett exempel på hur man kan använda motivationsteori i arbetsmiljön. Svar: Genom att skapa en arbetsplats där anställda känner att deras behov bemöts, genom incitamentsprogram eller utvecklingsmöjligheter.
Hemläxa
Välj en ledare inom ett område som intresserar dig och analysera hur deras ledarskapsstil påverkar motivationsnivåer inom deras team. Diskutera eventuella strategier de använder. Längd: 500 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan genomföra en djupgående studie av en specifik motivationsteori och hur den har applicerats i en verklig organisation. De ska diskutera hur teorin har påverkat ledarskapsstrategier och medarbetares prestationer, samt föreslå förbättringar baserat på sina insikter.
Förslag för nästa lektion
Tema: Mål och resultat i ledarskap
I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur man sätter SMART-mål och hur dessa kan påverka både individuella och gruppresultat. Eleverna kommer att lära sig att formulera och analysera mål i förhållande till strategi och prestation.
Förberedelser
• Samla exempel på olika ledare och hur de använder motivationsteorier i praktiken.
• Förbereda material och resurser för diskussioner och analyser kring motivation.
• Utveckla riktlinjer för fallstudien och uppgifterna för fördjupningsuppgiften.