Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Litteratur – Litteratur och identitet

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Litteratur

Tema: Litteratur och identitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Dennna lektion fokuserar på hur litteratur speglar och formar identitet, mångfald och kulturella perspektiv, samt hur olika författare använder sina verk för att uttrycka sina identiteter.

Kunskapskrav:

Eleven kan analysera och tolka skönlitterära och litterära texter med avseende på teman och perspektiv i relation till identitet och mångfald.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till litteratur och identitet (10 min)

  • Definiera begreppen identitet och mångfald inom litteraturen.
  • Diskutera varför dessa teman är centrala i modern litteratur.
  • Presentera exempel på författare som utforskar identitet i sina verk.

Läsning av utdrag (15 min)

  • Dela ut utdrag från olika verk, till exempel “Ängeln vid havets gräns” av John Ajvide Lindqvist och “The Namesake” av Jhumpa Lahiri.
  • Instruera eleverna att läsa och göra anteckningar om hur identitet framställs i texterna.
  • Be eleverna identifiera centrala teman kopplade till identitet.

Gruppdiskussion (15 min)

  • Låt eleverna diskutera i mindre grupper om hur identitet och kulturell bakgrund påverkar karaktärer i de valda verken.
  • Grupperna bör också reflektera över hur dessa teman relaterar till deras egna liv och erfarenheter.
  • Varje grupp förbereder en sammanfattning av sina diskussioner.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Återkom till klassdiskussion och låt grupperna dela sina insikter.
  • Sammanfatta hur litteraturen kan fungera som en spegel av samhället, identitet och kultur.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor eller dela egna erfarenheter.

Aktivitet:

Som praktisk aktivitet kommer eleverna att få skriva en personlig text (1-2 sidor) där de reflekterar över sin egen identitet. De ska inkludera hur deras kulturella och samhälleliga erfarenheter har format dem som individer. Eleverna uppmanas att använda litterära tekniker de lärt sig tidigare för att förstärka sina berättelser.

Exit-ticket:

  • Vilket verk fokuserade du mest på under lektionen?
    *Svar: Namn på verket.*
  • Vilka aspekter av identitet tyckte du var mest framträdande i texten?
    *Svar: Specifika teman eller karaktärer.*
  • Hur kopplar din egen identitet till de teman som diskuterades?
    *Svar: Personlig reflektion.*
  • Kan du ge ett exempel på hur författaren använder språk eller stil för att uttrycka identitet?
    *Svar: Specifika exempel från texten.*
  • Vad lärde du dig om identitetens komplexitet genom dagens diskussioner?

Modern Tillbaka-knapp