Lektionsplanering: Språk och makt
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Människans språk 2
Tema: Språk och makt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar hur språk används som ett verktyg för makt och kontroll i olika sociala, politiska och kulturella sammanhang. Fokus ligger på att förstå språkets roll i att forma hierarkier, inkludera eller exkludera individer och påverka samhällsnormer.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera relationen mellan språk och makt och diskutera hur språkliga val påverkar maktförhållanden i samhället.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till språkets makt (10 min)
- Diskutera vad som menas med språk som maktverktyg och varför det är viktigt att förstå.
- Presentera teorier kring språk och makt, t.ex. Michel Foucaults tankar kring diskurs och maktens produktion genom språk.
- Gå igenom hur språk kan definieras i termer av social stratifikation, identitet och tillhörighet.
Språk och sociala hierarkier (15 min)
- Gå igenom hur språk används för att upprätthålla sociala hierarkier och maktstrukturer, exempelvis genom normer för formellt vs. informellt språk.
- Diskutera hur användning av språkligt fackspråk eller jargon kan skapa barriärer och utestänga vissa grupper.
- Presentera exempel på hur språk används i politiken för att manipulera opinion och påverka beslut.
Språk och identitet (15 min)
- Diskutera hur språkanvändning i olika sociala kontexter kan forma och påverka individens identitet.
- Gå igenom hur sociolekter och dialekter kan signalera tillhörighet och makt.
- Presentera exempel på hur retorik och vältalighet används som stilistiska verktyg för att förstärka eller motverka makt.
Praktisk övning: Analysera ett exempel (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att analysera ett offentligt tal eller en reklamkampanj med fokus på språkliga tekniker och maktperspektiv.
- Grupperna ska identifiera hur språket används för att påverka publiken och vilka underliggande maktstrukturer som avspeglas.
- Läraren erbjuder stöd under övningen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens viktiga punkter kring språk och makt.
- Diskutera hur denna förståelse kan tillämpas i deras egna liv och hur de kan vara medvetna om sitt eget språkanvändande.
- Ställ frågor om hur de kan bli aktiva och kritiska konsumenter av språk i media och samhällsdebatt.
Aktivitet
Grupperna presenterar sina analyser av det valda exemplet och diskussionerna fokuserar på språkliga val och deras relation till makt och identitet.
Exit-ticket
- Vad lärde du dig idag om språk och makt?
- Nämn ett exempel på hur språk kan användas som maktverktyg.
- Hur kan medvetenhet om språkliga val påverka din kommunikation?
- Vad tycker du är den mest intressanta aspekten av språkets makt?
- Hur skulle du vilja se språkutveckling i samhället för att motverka maktens påverkan?
Svar: Jag lärde mig [exempel].
Svar: Ett exempel är [exempel].
Svar: Medvetenhet kan påverka genom [exempel].
Svar: Den mest intressanta aspekten är [exempel].