Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Medieproduktion 1 – Redigering och efterproduktion

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Medieproduktion 1
Tema: Redigering och efterproduktion

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Redigering och efterproduktion av medieprodukter, inklusive grunderna i audiovisuell redigering och textredigering. [Gy 11, Kursplan för Medieproduktion 1]

Betygskriterier

Eleven kan genomföra redigering av medieprodukter med användning av relevant mjukvara, samt reflektera över redigeringsval och deras påverkan på det slutliga resultatet. [Gy, Medieproduktion 1 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till redigering (10 min)

  • Förklara vad redigering innebär i kontexten av medieproduktion.
  • Betona skillnaden mellan grundläggande redigering och mer avancerade tekniker.
  • Diskutera varför redigering är avgörande för att skapa en sammanhängande och effektiv slutprodukt.
  • Visa exempel på före- och efter-redigering av medieprodukter för att illustrera skillnaderna.

Genomgång av redigeringsverktyg (15 min)

  • Presentera olika mjukvaror som används för redigering (t.ex. Adobe Premiere Pro, Final Cut Pro, iMovie).
  • Gå igenom grundläggande funktioner såsom klippning, trimmning, anpassning av ljud och fotoeffekter.
  • Diskutera hur man kan använda effekter och övergångar för att förbättra berättelsen i en produktion.
  • Visa exempel på olika redigeringstekniker och deras påverkan på berättelsen.

Praktisk övning: Redigera en kort film (20 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge dem en kort filmklipp (förinspelade material) att arbeta med.
  • Be varje grupp att redigera sitt klipp och skapa en kort sammanhängande film, inklusive ljud och övergångar.
  • Grupperna ska få 15 minuter att redigera sin film och sedan presentera den för klassen.
  • Efter varje presentation ges feedback och diskussion kring val av redigeringstekniker.

Reflektion och sammanfattning (5 min)

  • Sammanfatta lärdomarna från lektionen och diskutera vad som var enklare eller svårare under redigeringen.
  • Be eleverna reflektera över hur valet av redigering kan påverka den slutliga berättelsen.
  • Diskutera vikten av att få feedback och vara öppna för förändringar i den kreativa processen.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Redigering Processen av att bearbeta, arrangera och klippa medieinnehåll. Svenska: redigera
Postproduktion Arbetet med att slutföra en medieproduktion efter inspelning. Latin: post + production
Klippning Att skära bort oönskade delar av inspelat material. Svenska: klippa
Övergångar Effekter som används vid byte mellan olika scener eller bilder. Svenska: övergång
Ljudredigering Justering och bearbetning av ljudspår i medieproduktionen. Svenska: ljud + redigering

Diskussionsfrågor

[Här kan diskussionsfrågorna läggas till.]

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp