En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Medier, samhälle och kommunikation 1 – Medier och politisk påverkan

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Medier, samhälle och kommunikation 1
Tema: Medier och politisk påverkan

Koppling till styrdokument

Kursen syftar till att undersöka mediernas inflytande på politik och samhällsfrågor. Eleverna ska få en djupare förståelse för hur media kan påverka politiska åsikter, väljarbeteenden och demokratins funktion. Det är centralt att lyfta fram hur medier kan vara både en hjälp i och en utmaning för det politiska samtalet.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för och diskutera hur medier påverkar politiska åsikter och beslut och ge exempel på mediernas roll i valprocesser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till medier och politik (10 min)

  • Presentera hur medier påverkar och formar det politiska samtalet i samhället.
  • Diskutera kort hur medier bidrar till demokratin genom att informera medborgarna.
  • Ge exempel på hur media kan fungera som en granskare av politiska makthavare.

Genomgång av medier i valkampanjer (15 min)

  • Analysera hur medier används i valkampanjer, inklusive TV-debatter, annonser och sociala medier.
  • Diskutera hur politiska partier använder olika medietyper för att nå ut till väljare.
  • Visa exempel på framgångsrika och misslyckade valkampanjer med fokus på mediers roll.

Diskussion: Fake news och politisk påverkan (15 min)

  • Dela in klassen i grupper för en diskussion om effekterna av fake news på det politiska systemet.
  • Låt varje grupp presentera sina tankar kring frågan: Hur påverkar desinformation väljarnas beslut?
  • Reflektera gemensamt kring presentationerna och diskutera eventuella motåtgärder.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta key takeaways från lektionens diskussioner och exempel.
  • Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av politiska medier och vad de anser om mediernas roll i politik.

Aktivitet

Eleverna ska förbereda en kort debatt där de tar ställning för eller emot en given påstående kring mediernas påverkan på politik, t.ex. “Media har en ansvar att informera väljare korrekt”. Debatten ska bygga på både fakta och egna åsikter.

Beräknad tidsåtgång: 35 minuter

Exit-ticket

  • Vad är mediernas roll i demokratin? Svar: Att informera medborgarna och granska makten.
  • Hur påverkar sociala medier politiska åsikter? Svar: Genom spridning av information och mobilisering av väljare.
  • Vad innebär begreppet “fake news”? Svar: Desinformation som sprids för att påverka opinion eller vilseleda.
  • Ge exempel på hur medier används i valkampanjer. Svar: Genom annonser, TV-debatter och sociala medier.
  • Hur kan vi motverka effekterna av fake news? Svar: Genom källkritik, utbildning och faktakoll.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en uppsats (300-500 ord) där de analyserar en specifik politisk kampanj och dess användning av medier, fokusera på strategier och resultat.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja en händelse där medier har haft en betydande påverkan på ett politiskt beslut eller valresultat. De ska analysera hur informationen presenterades och diskutera dess konsekvenser för det politiska klimatet. Arbetet ska presenteras i ett digitalt format med källor och referenser.

Förslag för nästa lektion

“Medier som granskare av makten” I nästa lektion kan vi fokusera på hur journalister och medier fungerar som granskare av politiska makthavare och beslut. Eleverna kommer att lära sig om journalistisk etik, undersökande journalistik och exempel på välkända fall där medier har avslöjat maktmissbruk. Denna lektion är viktig för att förstå mediers grundläggande funktion som demokratisk kontrollinstans.

Förberedelser

  • Samla exempel på politiska kampanjer och deras mediestrategier.
  • Förbered frågor för debattmomentet.
  • Hämta aktuella och relevanta nyhetsinslag för diskussion.

×