Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Medier, samhälle och kommunikation 1 – Mediernas roll i samhället

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Medier, samhälle och kommunikation 1
Tema: Mediernas roll i samhället

Koppling till styrdokument

Kursen avser att behandla mediernas funktion och betydelse i det svenska samhället och globalt. Fokus ligger på mediernas påverkan på individ och samhälle, inklusive hur medier formar opinion och informerar om olika samhällsfrågor. Det ingår även studier av aktuella medieformer och deras historiska utveckling.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna ge exempel på mediernas betydelse i samhället och beskriva hur medierna påverkar individers åsikter och inte minst kunskap om lagar och etiska riktlinjer inom medieproduktion.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mediernas roll (10 min)

  • Presentera vad som menas med “mediernas roll” i samhället.
  • Ge exempel på olika typer av medier och deras funktioner.
  • Diskutera kort hur medier påverkar vår vardag och vårt samhälle.

Genomgång av aktuella medier (15 min)

  • Gå igenom olika medier såsom tidningar, TV, radio och digitala plattformar.
  • Analysera skillnaderna mellan traditionella och sociala medier.
  • Diskutera hur nyheter sprids via olika plattformar och vad det innebär för nyhetskonsumtion.

Etiska och lagligt perspektiv (15 min)

  • Introducera lagar och etiska riktlinjer som påverkar medieproduktion, exempelvis yttrandefrihet och pressetik.
  • Diskutera varför dessa aspekter är viktiga för samhälle och medier.
  • Ge exempel på aktuella händelser där etik och lagar i media har kommit i fokus.

Gruppdiskussion (10 min)

  • Dela in eleverna i mindre grupper för att diskutera frågor kring mediernas påverkan på samhälle och individ.
  • Ge varje grupp en specifik fråga att diskutera, till exempel “Hur påverkar sociala medier ungas åsikter?”
  • Avsluta med att grupperna återger sina diskussioner till klassen.

Aktivitet

Eleverna ska i par skapa en kort presentation (5-10 minuter) om ett valt mediefenomen, exempelvis “Fake news” eller “Algoritmers Rolle i Sociala Medier”. Presentationen ska innehålla en diskussion om mediefenomenets påverkan på samhället och individen.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

  • Vad menas med “mediernas roll” i samhället?
    Svar: Mediernas roll omfattar deras funktioner som informationskällor och påverkan på åsikter.
  • Ge exempel på olika medietyper och deras funktioner.
    Svar: Tidningar (information), TV (underhållning/nyheter), sociala medier (nätverkande/information).
  • Vad innebär begreppet “fake news”?
    Svar: Desinformation som sprids för att vilseleda eller påverka åsikter.
  • Vilka lagar styr medierna i Sverige?
    Svar: Yttrandefrihetsgrundlagen, pressetiska regler.
  • Varför är etiska riktlinjer viktiga inom medieproduktion?
    Svar: För att säkerställa ansvar, trovärdighet och integritet i nyhetsrapportering.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort reflektion (300-500 ord) om hur ett aktuellt mediefenomen påverkar samhället.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska i grupp välja ett mediefenomen och göra en djupdykning i dess påverkan på samhället, inklusive historiska aspekter, sociala och politiska implikationer samt framtida utveckling. Arbetet ska presenteras som en digital presentation och inkludera fakta, exempel och källor.

Förslag för nästa lektion

“Historisk utveckling av medier”
I nästa lektion kan fokus ligga på att studera hur mediemarknaden har utvecklats historiskt från tryckta medier till digitala plattformar. Vi kommer att diskutera viktiga händelser och innovationer som har format mediernas utveckling och dess påverkan på samhället. Denna lektion kommer att ge eleverna en djupare förståelse för förändringar och kontinuitet i medielandskapet samt dess konsekvenser för information och kommunikation.

Förberedelser

  • Ladda ner aktuella exempel på mediefenomen.
  • Förbered diskussionsfrågor.
  • Säkerställ teknisk utrustning för presentationer.

Modern Tillbaka-knapp
×