En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Medier, samhälle och kommunikation 2 – Media och social rättvisa

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Medier, samhälle och kommunikation 2
Tema: Media och social rättvisa

Koppling till styrdokument

Kursen ska undersöka mediers roll i att främja social rättvisa och hur olika samhällsfrågor (t.ex. jämlikhet, diskriminering, inkludering) representeras i media. Eleverna ska analysera hur medier kan lyfta marginaliserade röster och hur dessa representationer kan påverka sociala rörelser och opinion.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna analysera och diskutera mediers påverkan på frågor om social rättvisa samt ge exempel på hur representationen i media styrker eller motverkar jämlikhet och inkludering.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till media och social rättvisa (10 min)

  • Definiera vad social rättvisa innebär och hur det relaterar till medierepresentation.
  • Diskutera varför det är viktigt att belysa frågor om jämlikhet och inkludering genom medier.
  • Ställ frågor som: “Vilken roll har medier i att förändra sociala normer?”

Genomgång av exempel på medierepresentation (15 min)

  • Presentera konkreta exempel på hur marginaliserade grupper (t.ex. kvinnor, etniska minoriteter, HBTQ+-personer) representeras i medier.
  • Diskutera hur dessa representationer kan variera, exempelvis i nyhetsrapportering, filmer och reklam.
  • Visa klipp eller bilder som illustrerar både positiva och negativa representationer.

Diskussion om mediernas ansvar (15 min)

  • Låt eleverna diskutera i grupper hur medier kan ta ansvar för att ge röst åt marginaliserade grupper.
  • Ge dem frågan: “Hur kan medier arbeta för att motverka stereotyper och främja inkludering?”
  • Grupperna presenterar sina insikter, och sammanfatta diskussionen i klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de diskussioner och insikter som kommit fram under lektionen.
  • Fråga eleverna hur de tror att medier kan påverka sociala rörelser och opinion kring rättviseaspekter.
  • Diskutera vikten av kritisk mediekonsumtion och att lyfta fram rättviseperspektiv i mediekonsumtion.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa ett mediekampanjkoncept som syftar till att öka medvetenheten kring en specifik social fråga (t.ex. jämställdhet, rasism, klimatförändringar). Kampanjen ska innehålla idéer för multimedia (affischer, sociala medier-inlägg, videor) och en strategisk plan för spridning. Beräknad tidsåtgång: 40 minuter

Exit-ticket

  • Vad innebär social rättvisa i mediekontext? Svar: Att skatt, representation och rättigheter för marginalized voices beaktas, och att rättvisa och jämlikhet främjas.
  • Hur kan medier bidra till att förändra sociala normer? Svar: Genom att öka medvetenheten och rapportera om orättvisor och ge utrymme för berättelser från marginaliserade grupper.
  • Ge exempel på en mediekampanj som främjat social rättvisa. Svar: #MeToo-rörelsen, som har haft en stor påverkan på diskussionen om sexualbrott och könsdiskriminering.
  • Vilka risker finns det med felaktig medierepresentation? Svar: Stereotyper, marginalisering och missförstånd av viktiga frågor.
  • Hur kan privatpersoner bidra till att främja social rättvisa genom media? Svar: Genom att dela och sprida trovärdig information samt lyfta fram marginaliserades röster och erfarenheter.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en analys (400-600 ord) av en specifik mediekampanj eller insats som syftar till att främja social rättvisa. De ska diskutera dess mål, målgrupp och effektivitet samt hur den har påverkat allmänhetens opinion.

Fördjupningsuppgift

Eleverna i grupper ska välja en social rörelse och analysera hur media har rapporterat om den. De ska undersöka representationen av olika perspektiv inom rörelsen och diskutera vilka effekter rapporteringen har haft. Presentationen ska vara digital och inkludera källor och fakta.

Förslag för nästa lektion

“Media och ungdomars röster”: I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur unga människor använder medier för att uttrycka sina åsikter och påverka samhällsförändring. Vi kommer att diskutera ungdomars engagemang i sociala medier, deras roll i sociala rörelser och hur media kan fungera som en plattform för att lyfta ungdomars röster i viktiga samhällsfrågor.

Förberedelser

  • Samla exempel på mediers påverkan på social rättvisa och representation av marginaliserade grupper.
  • Förbereda diskussionsteman kring mediekampanjer och sociala frågor.
  • Kontrollera teknik för grupppresentationer och kampanjplaner.

×