En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Medier, samhälle och kommunikation 2 – Mediemakt och demokrati

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Medier, samhälle och kommunikation 2

Tema: Mediemakt och demokrati

Koppling till styrdokument

Kursen ska belysa mediernas roll i det demokratiska samhället, inklusive hur de kan påverka opinion, val och politiska beslut. Eleverna ska studera hur medier, både traditionella och digitala, kan mobilisera medborgare, sprida information och hur desinformation kan hota demokratin.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna analysera och diskutera mediers roll och makt i förhållande till demokratisk process, samt ge exempel på hur media kan påverka val och politisk åsiktsbildning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mediemakt och demokrati (10 min)

  • Definiera mediemakt och diskutera dess betydelse i en demokratisk kontext.
  • Presentera hur medier fungerar som en kontroll av makten och vilket ansvar de har gentemot samhället.
  • Ställ frågor som: “Hur påverkar medier den demokratiska debatten?”

Genomgång av fallstudier (15 min)

  • Presentera olika fallstudier där medier har haft en betydande påverkan på politiska beslut och demokratiska processer. Exempel kan inkludera:
    • Mediarapportering under valkampanjer.
    • Visa hur media har påverkat opinionen i viktiga samhällsfrågor som miljö, migration eller jämställdhet.
  • Diskutera hur medier kan bidra till både upplysning och förvirring.

Diskussion om fake news och desinformation (15 min)

  • Låt eleverna diskutera i grupper om hur fake news kan påverka val och allmänhetens åsikter.
  • Dela in klassen i små grupper och ge dem konkreta exempel på desinformation som har spridits inför val.
  • Tillåta grupperna att presentera sina insikter och diskutera hur samhället kan motverka effekten av desinformation.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de viktiga punkterna från lektionen och diskussionerna.
  • Ställ frågor till eleverna för att stimulera reflektion, exempelvis: “Vad kan vi göra som individer för att säkerställa att vi konsumerar pålitlig information?”
  • Diskutera vikten av mediekritik och att vara informerad medborgare i en demokrati.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en kampanjplan som syftar till att öka medvetenheten om vikten av källkritik och mediekonsumtion. Kampanjen ska inkludera idéer för innehåll, plattformar att använda och strategier för att nå ut till unga medborgare.

Beräknad tidsåtgång: 40 minuter

Exit-ticket

  • Vad är mediemakt? Svar: Mediers förmåga att påverka och forma offentliga åsikter och politiska beslut.
  • Hur kan medier påverka demokratin? Svar: Genom att informera medborgarna, granska makten och forma den politiska debatten.
  • Vad innebär fake news? Svar: Desinformation som sprids för att vilseleda allmänheten.
  • Ge exempel på en situation där media påverkat ett politiskt beslut. Svar: Mediarapportering kring miljöfrågor som påverkat politiska turer och beslut.
  • Hur kan medborgare motverka desinformation? Svar: Genom att vara källkritiska, dubbelkolla information och stödja pålitliga nyhetskällor.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en analys (400-600 ord) av ett val där medierna spelade en avgörande roll, inklusive hur detta påverkade resultatet och allmänhetens uppfattning.

Fördjupningsuppgift

Eleverna i grupper ska välja en aktuell samhällsfråga och analysera hur medier har rapporterat om den. De ska identifiera olika vinklar och hur dessa kan forma opinionen. Presentationen ska vara digital och inkludera kritisk analys av källor samt reflektioner kring vad det betyder för demokratin.

Förslag för nästa lektion

“Media och social rättvisa”. I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur media kan främja social rättvisa och påverka frågor om jämlikhet och inkludering. Vi kommer att diskutera hur olika grupper representeras i medier och hur denna representation kan påverka sociala rörelser. Detta tema är viktigt för att förstå hur media hjälper till att lyfta marginaliserade röster och skapa förändring i samhället.

Förberedelser

  • Samla exempel på mediers påverkan på demokratisk diskurs och politiska beslut.
  • Förbereda diskussionsteman kring mediemakt och källkritik.
  • Kontrollera teknik för kampanjpresentationer och diskussionsformat.

×