Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Medier, samhälle och kommunikation 2
Tema: Medier och hållbarhetsfrågor
Koppling till styrdokument
Kursen ska analysera hur media informationerar och formar opinion kring miljö- och hållbarhetsfrågor. Det innefattar studier av hur medier kan påverka beteenden, politiska beslut och samhällsnormer kring miljöfrågor. Eleverna ska också förstå hur olika medieformer kan bidra till ökad medvetenhet och förändring.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna analysera och diskutera mediers roll i miljö- och hållbarhetsfrågor samt ge exempel på hur medier kan informera och påverka samhällsopinionen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till medier och hållbarhet (10 min)
- Förklara varför det är viktigt att diskutera mediers roll i hållbarhetsfrågor idag.
- Ge exempel på aktuella miljöfrågor som debatteras i media, såsom klimatförändringar, avfallshantering eller bevarande av biologisk mångfald.
- Ställ frågor för att väcka intresse, som: “Hur informeras vi om miljöfrågor i våra nyhetsflöden?”
Genomgång av mediekampanjer för hållbarhet (15 min)
- Presentera framgångsrika mediekampanjer som har ökat medvetenheten om hållbarhetsfrågor (t.ex. Earth Hour, Fridays for Future).
- Diskutera hur dessa kampanjer har använt sociala medier och traditionella medier för att nå ut till en bred publik.
- Visa exempel på innehåll från sådana kampanjer och diskutera deras effektivitet.
Diskussion om medier och miljöbrott (15 min)
- Låt eleverna diskutera mediernas ansvar när det kommer till att rapportera om miljöbrott och skandaler (t.ex. oljespill, avskogning).
- Dela in klassen i grupper och ge dem en specifik fråga att diskutera, exempelvis: “Hur kan medierna hjälpas till att stoppa miljöbrott?”
- Återkoppla och dela insikter om hur media kan agera som en granskare av makt och påverka opinionen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad lektionen har gett för insikter kring mediers roll i hållbarhetsfrågor.
- Ställ öppna frågor för att uppmuntra reflektion, t.ex. “Vilka journalistiska metoder tror ni är mest effektiva för att upplysa om miljöfrågor?”
- Diskutera hur eleverna kan engagera sig i hållbarhetsfrågor genom media.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en digital kampanj (presentation eller video) som fokuserar på en specifik hållbarhetsfråga. Kampanjen ska innehålla information, bilder och en tydlig strategi för hur de skulle nå ut till en tänkt målgrupp.
Beräknad tidsåtgång: 40 minuter
Exit-ticket
- Vad är mediernas roll i att informera om hållbarhetsfrågor? Svar: Att sprida information, forma opinion och stoppa miljöbrott.
- Ge exempel på en framgångsrik mediekampanj för hållbarhet. Svar: Fridays for Future, som ökar medvetenheten om klimatkrisen.
- Hur kan sociala medier påverka miljöfrågor? Svar: Genom att sprida budskap, mobilisera åsikter och organisera protester.
- Vad innebär “greenwashing”? Svar: När företag vilseleder konsumenter om sina miljöinsatser för att se mer hållbara ut.
- Hur kan medier bidra till att motverka greenwashing? Svar: Genom undersökande journalistik och kritisk rapportering av företags påståenden.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en uppsats (400-600 ord) om en aktuell hållbarhetsfråga och analysera hur medierna har rapporterat om den, samt diskutera hur detta har påverkat allmänhetens åsikter och åtgärder.
Fördjupningsuppgift
I grupper ska eleverna undersöka ett fall där media har spelat en central roll i miljökamp eller en specifik miljöskandal. De ska analysera hur informationen spreds och dess påverkan på samhälle och politik. Presentationen ska vara digital och innehålla både fakta och referenser.
Förslag för nästa lektion
“Mediers roll i kriser och katastrofer”
I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur medier agerar i krissituationer, såsom naturkatastrofer eller pandemier. Vi kommer att diskutera hur medier kan informera, mobilisera hjälp och påverka regeringsåtgärder. Detta tema är av stor relevans för att förstå mediers funktion i samhällskris och hur de kan påverka vår förståelse och respons på akuta situationer.
Förberedelser
- Samla exempel på aktuella hållbarhetskampanjer och deras innehåll.
- Förbereda diskussionsteman och exempel att använda under diskussionen.
- Se till att teknisk utrustning för kampanjpresentationer fungerar som det ska.