Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Medier, samhälle och kommunikation 2
Tema: Sociala medier och kriser
Koppling till styrdokument
Kursen ska undersöka hur sociala medier fungerar som informationskanaler under kriser och katastrofer. Eleverna ska analysera hur sociala medier används för att sprida information, mobilisera hjälp och påverka opinionen. De ska även diskutera de utmaningar och risksituationer som kan uppkomma vid användning av sociala medier under kriser.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna analysera och diskutera sociala mediers roll och påverkan i krissituationer samt ge exempel på både positiv och negativ påverkan på informationsspridning och beteenden.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sociala medier i kriser (10 min)
- Förklara varför sociala medier är viktiga aktörer under kriser och hur de har förändrat traditionsenlig mediarapportering.
- Diskutera hur sociala medier kan fungera som snabba informationskanaler vid naturkatastrofer, sjukdomsutbrott och andra kriser.
- Ställ frågor för att väcka diskussion, som: “Vad är fördelarna med att använda sociala medier under en kris?”
Genomgång av exempel på sociala mediers påverkan (15 min)
- Presentera konkreta exempel på hur sociala medier har använts under kriser, som jordbävningen på Haiti 2010 eller COVID-19-pandemin.
- Diskutera både de snabba reaktionerna och hur information har spridits, samt de utmaningar som sociala medier har skapat, t.ex. desinformation.
- Visa specifika tweets eller inlägg som har haft betydelse i kriser.
Diskussion om fördelar och nackdelar med sociala medier (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem frågor att diskutera; t.ex. “Vilka är de största fördelarna respektive nackdelarna med att använda sociala medier under en kris?”
- Låt grupperna återkoppla sina diskussioner i klassen och samla insikter kring sociala mediers multifunktionella roll i kriser.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta diskussionerna och viktiga insikter från lektionen.
- Fråga eleverna hur de själva använder sociala medier i sina liv och om de har upplevt att dessa plattformar varit till nytta eller skada under speciella händelser.
- Diskutera vikten av kritisk mediekonsumtion och att vara medveten om källor.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en mindre kampanj på sociala medier för att informera sina följare om en specifik hållbarhetsfråga eller kris. De ska inkludera en plan för innehåll och strategier för att mobilisera respons.
Beräknad tidsåtgång: 40 minuter
Exit-ticket
- Vad är en fördel med sociala medier under kriser? Svar: Snabb information och möjlighet att mobilisera resurser och stöd.
- Vilka risker finns det med att använda sociala medier vid kriser? Svar: Spridning av desinformation och ryktesspridning.
- Ge exempel på hur sociala medier har använts effektivt i en kris. Svar: Användning av hashtags för att samla stöd under naturkatastrofer.
- Hur kan vi förbättra informationskvalitet på sociala medier under kriser? Svar: Genom att verifiera källor innan man delar information och lyfta fram pålitliga nyhetskällor.
- Vad innebär begreppet ‘desinformation’? Svar: Felaktig eller vilseledande information avsiktligt spridd för att påverka åsikter.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kritisk reflektion (400-600 ord) om en händelse där sociala medier spelade en stor roll under en kris, inklusive hur informationen spreds, vilken påverkan det hade och de etiska aspekterna av rapporteringen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna i grupper ska välja en specifik social medieplattform och analysera dess roll under en viss kris. De ska inkludera exempel på hur plattformens struktur och funktioner påverkar informationsspridning och användardynamik. Presentationen ska vara digital och innehålla faktagrunder och källor.
Förslag för nästa lektion
“Mediemakt och demokrati” I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur medier och sociala plattformar påverkar demokratisk process och medborgarengagemang. Vi kommer att diskutera mediers roll i val, politisk mobilisering och hur fake news kan påverka demokratiska val. Detta tema är viktigt för att förstå mediers centrala position i att forma och påverka den demokratiska diskursen.
Förberedelser
- Samla exempel på sociala mediers rapportering under olika kriser.
- Förbereda diskussionsfrågor angående sociala medier och deras påverkan.
- Kontrollera teknik för grupputbyten och digital kampanjskapande.