Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Musik
Tema: Komposition och låtskrivande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om grundläggande tekniker inom komposition och låtskrivande, inklusive struktur, melodi, harmonik och textförfattande. Eleverna kommer att få tillfälle att skapa egna låtar och utveckla sina idéer till färdiga musikstycken.
Kunskapskrav
Eleven komponerar musikaliska uttryck som har en fungerande form och karaktäristisk stil. Dessutom uttrycker eleven idéer och tankar genom sitt musikaliska skapande.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till låtskrivande (10 min)
- Diskutera vad som kännetecknar en bra låt och grunderna till låtskrivande.
- Gå igenom olika låtstrukturer, såsom vers-refräng, bro och instrumentala delar.
Genomgång av kompositionstekniker (10 min)
- Presentera grundläggande kompositionstekniker som melodisk och harmonisk uppbyggnad.
- Diskutera betydelsen av att skriva texter och hur de kan påverka musiken.
Praktisk övning: Skapa en låt (20 min)
- Dela in eleverna i grupper och låt dem arbeta tillsammans för att skapa en kort låt (ca 2-3 minuter) med en tydlig struktur.
- Uppmuntra dem att använda olika instrument, sång och digitala verktyg om möjligt.
Presentation och feedback (10 min)
- Varje grupp framträder med sin låt för klassen.
- Klasskamrater och läraren ger konstruktiv feedback på låtens struktur, musikaliska val och text.
Aktivitet
I denna aktivitet kommer eleverna att fortsätta arbeta med sin låt och namnge den. De ska även göra klart en presentation som innebär att vidareutveckla låten genom att tänka på arrangemang och möjligt scenframträdande. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilken låtstruktur använde ni för er låt och varför?
- Vad inspirerade er att skriva just denna låt?
- Nämn en utmaning ni stötte på under låtskrivandeprocessen.
*Svar: Elevens reflektion av låtstrukturen.*
*Svar: Elevens inspiration och tankar.*
*Svar: Elevens insikt om utmaningar.*