Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Musik
Tema: Musik och identitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att utforska hur musik relaterar till personlig och kulturell identitet. Eleverna kommer att analysera hur olika musikstilar och låtar kan spegla individens livssituation, känslor och kulturella bakgrund.
Kunskapskrav
Eleven visar förståelse för hur musik kan uttrycka och påverka identitet. Dessutom diskuterar eleven insikter om musikens roll i samhället och dess kulturella betydelse.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musik och identitet (10 min)
- Diskutera vad identitet innebär och hur musik kan användas som ett verktyg för självuttryck.
- Ge exempel på hur olika musikstilar kan kopplas till specifika kulturer och identiteter.
Genomgång av musikaliska exempel (15 min)
- Spela exempel på låtar som reflekterar kulturell eller personlig identitet och diskutera deras teman.
- Låt eleverna analysera texterna och musiken samt reflektera över den koppling som finns.
Gruppdiskussion: Musik och personlig identitet (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera hur deras egen musikaliska smak och val av låtar speglar deras identitet.
- Be grupperna att förbereda en presentation om sin diskussion.
Presentationer och sammanfattning (10 min)
- Låt varje grupp presentera sina insikter för klassen.
- Sammanfatta lektionens centrala teman och diskutera musikens betydelse för identitet och gemenskap.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en personlig spellista bestående av 5–10 låtar som de anser representerar deras identitet. För varje låt ska de skriva en kort motivering som förklarar varför de valde just den låten. Efter att ha skapat sina spellistor, kan de dela med sig av dem till klassen och diskutera. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilken låt kände du var mest representativ för din identitet och varför?
Svar: Elevens val av låt och motivering. - Hur kan musik påverka vår identitet och hur vi ser på oss själva?
Svar: Elevens reflektion om musik och identitet.