Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Musik
Tema: Musikens utveckling genom historien
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på musikens utveckling från olika tidsepoker, inklusive hur musikaliska stilar och tekniker har förändrats över tid och hur dessa förändringar speglar samhällets kultur och värderingar.
Kunskapskrav
Eleven urskiljer och jämför musikaliska karaktärsdrag från olika tidsperioder och genrer med relativt god säkerhet. Dessutom uttrycker eleven relativt god förståelse för musikens innehåll, funktion och betydelse i olika sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikens historia (10 min)
- Ge en översikt av de olika tidsepokerna inom musikhistorien (t.ex. medeltid, renässans, barock, klassisk, romantisk, modern).
- Diskutera varför det är viktigt att studera musikens historia.
Tidslinje och musikaliska stilar (15 min)
- Presentera en tidslinje över musikens utveckling med exempel på viktiga kompositörer och stycken från olika epoker.
- Spela korta utdrag från olika stilperioders musik.
Grupparbete: Tidsperiods analys (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och tilldela varje grupp en specifik tidsepok.
- Låt grupperna undersöka och förbereda en presentation om musikens kännetecken och storhetstid under den tilldelade perioden.
Presentationer och sammanfattning (10 min)
- Varje grupp presenterar sina fynd för klassen.
- Sammanfatta lektionens lärdomar och diskutera musikens bestående påverkan över tid.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en kreativ tidslinje där de dokumenterar viktiga händelser och verk inom musikhistorien. De uppmanas att inkludera viktiga kompositörer, musikaliska stilar och egna reflektioner om hur dessa påverkar nutida musik. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilken tidsepok fick du mest intresse för och varför?
- Nämn två viktiga kompositörer från den tidsepok du fokuserade på.
- Ge ett exempel på en typisk musikstil från den valda tidsepok.
*Svar: Elevens personliga reflektion angående tidsepok.*
*Svar: Elevens val av kompositörer.*