Lektionensplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Musik
Tema: Praktisk musikutövning och arrangemang
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna möjlighet att praktiskt tillämpa sina musikaliska färdigheter genom att arrangera och framföra ett musikstycke. Eleverna kommer att öva på samarbete, improvisation och arrangemang samt reflektera över musikaliska beslut och samverkan.
Kunskapskrav
Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med god säkerhet. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande väl till det musikaliska sammanhanget. Genom musikaliskt skapande uttrycker eleven idéer och tankar på ett fungerande sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till praktisk musikutövning (10 min)
- Presentera syftet med lektionen och diskutera vikten av samarbete i musikutövning.
- Ge exempel på hur arrangemang kan påverka musikstycken.
Genomgång av arrangemangstekniker (10 min)
- Introducera olika arrangemangstekniker, såsom stämföring, ackompanjemang och improvisation.
- Spela exempel på arrangemang av kända låtar.
Praktiskt grupparbete (20 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp ett enkelt musikstycke att arrangera.
- Låt dem öva på sina arrangemang och planera hur de ska framföra låten.
Framträdande och feedback (10 min)
- Låt varje grupp framföra sin arrangemangade låt för klassen.
- Ge konstruktiv feedback och diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras i arrangemangen.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper arrangera och framföra ett kort musikstycke (2-3 minuter) som de själva valt eller skapat. De får använda instrument, sång och digitala verktyg för att skapa ett unikt arrangemang. Efter framträdandet kommer klassen att ge feedback och diskutera de olika musikaliska val som gjorts. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilket musikstycke arbetade ni med och varför valde ni det?
- *Svar: Elevens reflektion om valet av musik.*
- Vad var den största utmaningen ni stötte på under arrangemanget?
- *Svar: Beskrivning av utmaningar.*
- Nämn en ny teknik eller teknik ni använde i arrangemanget.