Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a1
Tema: Energi och klimatförändringar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla energins former, källor och omvandlingar samt hur energianvändning påverkar miljön och klimatet. Eleverna ska också diskutera kontroverser kring energikällor, klimatförändringar och deras globala och lokala konsekvenser.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva centrala begrepp och samband inom energifrågor och visar insikt i hur mänsklig aktivitet påverkar klimat och miljö. Dessutom kan eleven redogöra för några konsekvenser av klimatförändringar och ge exempel på åtgärder för att begränsa deras effekter.
Lärarledda instruktioner
Vad är energi? (10 min)
Definiera vad energi är och de olika formerna av energi.
Diskutera energiprincipen: “energi kan inte skapas eller förstöras”.
Ge exempel på olika energikällor, både förnybara och icke-förnybara.
Klimatförändringar och deras effekter (15 min)
Presentera de vanligaste orsakerna till klimatförändringar och hur mänsklig aktivitet driver dessa.
Diskutera globala konsekvenser som havsnivåhöjning, extremväder och påverkan på biodiversitet.
Visa exempel på konkreta fallstudier.
Energiomvandling och hållbarhet (15 min)
Förklara energiomvandlingsprocesser, t.ex. från solenergi till elektrisk energi.
Diskutera skillnaden mellan användning av fossila bränslen och förnybara energikällor, samt deras miljöpåverkan.
Presentera aktuella teknologier som används för energibesparing och hållbar energi.
Diskussion och reflektionsstund (10 min)
Engagera eleverna i en diskussion om deras syn på energi och hållbarhet.
Ställ frågor om deras medvetenhet kring energianvändning i hemmet och skolan.
Sammanfatta vad som lärts under lektionen och knyt an till kommande aktiviteter.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper för att skapa ett “energikontrollblad” där de listar olika energikällor, deras fördelar och nackdelar, samt egna kommentarer om hur de kan tillämpa dessa insikter i sina liv. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
Vad är skillnaden mellan förnybara och icke-förnybara energikällor?
Svar: Förnybara energikällor kan återskapas naturligt (t.ex. sol, vind), medan icke-förnybara källor (t.ex. kol, olja) finns i begränsade mängder.
Ge exempel på två konsekvenser av klimatförändringar.
Svar: Havsnivåhöjning och extremt väder.
Hur påverkar fossila bränslen miljön?
Svar: De släpper ut växthusgaser vilket bidrar till global uppvärmning.
Vad innebär energiomvandling?
Svar: Process där energi förändras från en form till en annan.
Vad kan du göra för att minska din energianvändning?
Svar: Släcka lampor när de inte används, använda energisnåla apparater.
Hemläxa
Skriv en kort rapport (ca 300 ord) om en förnybar energikälla och dess potentiella påverkan på samhället och miljön.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ges i uppdrag att utföra en djupgående studie av en specifik energikälla (t.ex. solenergi, vindkraft) och dess tillämpning samt påverkan på klimatet, inklusive teknologier, kostnader och miljöpåverkan. Detta syftar till att uppvisa förståelse och insikter på den högsta kunskapsnivån.
Förslag för nästa lektion
Tema: Åtgärder mot klimatförändringar
I nästa lektion är syftet att utforska praktiska åtgärder, både individuella och samhälleliga, för att motverka klimatförändringar. Vi kommer att diskutera policyer, innovationer och livsstilsval som kan bidra till en mer hållbar framtid. Det är relevant eftersom eleverna får konkreta verktyg och insikter om hur deras handlingar kan påverka miljön och bidra till hållbar utveckling.
Förberedelser
• Förbered material kring olika energikällor och klimatförändringar.
• Samla fallstudier om effekterna av klimatförändringar.
• Förbered frågor för elevdiskussion och reflektioner.