Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Naturkunskap 1a1 – Hållbar utveckling

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a1
Tema: Hållbar utveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla centrala innehåll som frågor om hållbar utveckling, energi, klimat och ekosystempåverkan. Detta omfattar också ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft, samt olika aspekter på hållbar utveckling relaterade till konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den samt ger exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hållbar utveckling (10 min)

• Definiera vad hållbar utveckling innebär för eleverna.
• Diskutera de tre pelarna: ekologisk hållbarhet, social hållbarhet och ekonomisk hållbarhet.
• Knyt an till aktuella globala hållbarhetsmål (SDG) och ge exempel.

Ekosystem och deras betydelse (15 min)

• Presentera begrepp såsom ekosystemtjänster och bärkraft.
• Förklara hur människan påverkar ekosystemet och vikten av biologisk mångfald.
• Visa korta videoklipp eller bilder på exempel på ekosystem i balans och obalans.

Klimatförändringar och energikällor (15 min)

• Beskriv vad klimatförändringar är och deras orsaker.
• Diskutera olika energikällor, deras för- och nackdelar, samt deras påverkan på miljön.
• Ha en kort diskussion om hur eleverna kan göra skillnad i sin vardag.

Diskussion och reflektion (10 min)

• Ställ öppna frågor till klassen kring hur de uppfattar begreppet hållbarhet.
• Diskutera några aktuella miljöfrågor som berör dem.
• Sammanfatta lektionen med att återkoppla till hållbar utveckling.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om tre-fyra och får i uppdrag att skapa en affisch som visar hur deras livsstil påverkar miljön. De ska inkludera minst tre saker som de kan ändra för att bli mer hållbara. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad är hållbar utveckling? Svar: Ett samhälles förmåga att tillfredsställa sina behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov.
• Nämn tre pelare inom hållbar utveckling. Svar: Ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
• Vad innebär ekosystemtjänster? Svar: De tjänster som naturen tillhandahåller som gynnar människor, exempelvis pollinering av växter.
• Ge ett exempel på en energikälla. Svar: Solenergi, vindkraft eller fossila bränslen.
• Hur kan du bidra till hållbar utveckling i ditt dagliga liv? Svar: Genom att exempelvis minska plastanvändning, återvinna och använda kollektivtrafik istället för bil.

Hemläxa

Skriv en kort uppsats (ca 300 ord) där du reflekterar över ditt personliga ansvar när det kommer till hållbar utveckling och ge konkreta exempel på hur du kan förändra ditt liv.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppdrag att göra en presentation kring en aktuell miljöfråga (t.ex. avskogning, plastföroreningar) där de ska inkludera fakta, orsaker, konsekvenser och föreslå lösningar. Denna uppgift syftar till att uppvisa djupgående förståelse och kunskaper på högsta betygsnivå.

Förslag för nästa lektion

Tema: Energi och klimatförändringar
I nästa lektion kan vi fokusera djupare på olika energikällor och deras påverkan på klimatet. Vi kommer att diskutera klimatförändringarnas följder för planeten och individen samt hur vi kan anpassa våra liv och samhälle för att motverka dessa förändringar. Detta är relevant för att vidare bygga på kunskaper om hållbar utveckling och att förstå den direkta kopplingen mellan energival och klimatpåverkan.

Förberedelser

• Förbered visuellt material som bilder eller videor om ekosystem och hållbarhet.
• Samla exempel på energikällor och deras för- och nackdelar.
• Förbered frågor för diskussion och reflektion.


Modern Tillbaka-knapp
×