Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a2
Tema: Bioteknik och etik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och biologisk mångfald. Det är viktigt att diskutera genteknik och andra aktuella forskningsområden samt hur naturvetenskapliga metoder används för kritisk granskning av dessa frågor.
Kunskapskrav
Eleven kan ge utförliga exempel på hur bioteknik och genteknik kan påverka individen och samhället. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och argumenterar för relevanta etiska frågor.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bioteknik (10 min)
• Definiera bioteknik och förklara dess olika tillämpningar, inklusive medicinska och jordbruksmässiga tillämpningar.
• Diskutera kort historiken bakom bioteknik och dess utveckling över tid.
• Ge exempel på hur bioteknik används i dagens samhälle (t.ex. i medicin och livsmedelsproduktion).
Genteknik och dess konsekvenser (15 min)
• Presentera vad genteknik är och hur den fungerar, inklusive CRISPR-teknologi.
• Diskutera potentiella fördelar med genteknik, såsom förbättrad livsmedelsproduktion och botemedel mot sjukdomar.
• Analysera risker och etiska dilemman associerade med genteknik, inklusive genetisk manipulering av människor och dess konsekvenser för biologisk mångfald.
Etiska perspektiv (15 min)
• Leda en diskussion om etiska frågor kopplade till bioteknik och genteknik, såsom djurförsök, livsmedelssäkerhet och altruism.
• Presentera olika argument och synpunkter från debatten om bioteknik.
• Engagera eleverna i att resonera kring vad som är acceptabelt och oetiskt när det kommer till bioteknikens tillämpningar.
Diskussion och reflektion (10 min)
• Dela in eleverna i små grupper för att diskutera sina åsikter om bioteknik och de etiska frågor som lyftes under lektionen.
• Sammanfatta insikterna från diskussionerna för att göra en gemensam reflektion.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort uppsats (max 500 ord) där de väljer en aspekt av bioteknik eller genteknik och diskuterar dess fördelar, nackdelar och etiska perspektiv. De ska ge exempel på hur detta ämne rör sig i samhället idag. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.
Exit-ticket
1. Vad är bioteknik? Svar: Bioteknik är användningen av biologiska processer och organismer för att utveckla produkter och teknologier för att förbättra livskvaliteten och produktion.
2. Ge exempel på en tillämpning av genteknik. Svar: Genetiskt modifierade organismer (GMO) som används för att öka avkastning och resistens mot sjukdomar i jordbruk.
3. Vilka etiska frågor kan uppstå kring genteknik? Svar: Frågor om livets värde, påverkan på biologisk mångfald och risker för framtida generationer.
4. Vad innebär CRISPR-teknologi? Svar: CRISPR-teknologi är en metod för att redigera gener med hög precision, som möjliggör förändringar av DNA-sekvenser.
5. Hur kan bioteknik påverka folkhälsan? Svar: Den kan bidra till utvecklingen av nya mediciner, vacciner och terapeutiska behandlingar för olika sjukdomar.
Hemläxa
Be eleverna att skriva en reflekterande text (ca 500 ord) om en specifik etisk fråga relaterad till bioteknik och ge sina personliga reflektioner samt möjliga lösningar på dessa frågor.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan forska kring en aktuell bioteknologisk innovation, som genterapi för att behandla genetiska sjukdomar. De ska sammanfatta forskningen och diskutera dess potentiella påverkan på både individen och samhället, med fokus på både fördelar och etiska dilemman.
Förslag för nästa lektion
Tema: Människokroppens funktioner och evolution. Den nästa lektionen kan handla om människokroppens organ och deras funktioner, samt hur evolutionen format dessa genom naturligt urval. Det är relevant att förstå hur biologisk mångfald och evolutionära mekanismer påverkar människans hälsa och livsstil. Kunskapskrav som fokuserar på förståelse av biologisk struktur och funktion aktuella.
Förberedelser
• Förbered en presentation om bioteknik och genteknik.
• Samla fakta och aktuella exempel om etiska frågor i samband med bioteknik.
• Strukturera diskussionerna för att engagera eleverna effektivt.