En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Naturkunskap 1a2 – Miljö och hälsa

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a2
Tema: Miljö och hälsa

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hur miljöfaktorer, såsom föroreningar, livsstilar och samhällsstrukturer, påverkar folkhälsan och individens välbefinnande. Detta inkluderar även hur hälsosamma livsmiljöer kan främja hälsa och välmående.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på hur miljöfaktorer påverkar hälsa och välbefinnande. Eleven kan också redogöra för hur hållbara livsstilar och samhällsengagemang är viktiga för friska livsmiljöer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sambandet mellan miljö och hälsa (10 min)

• Definiera vad som avses med miljö i relation till hälsa.
• Diskutera hur människor är beroende av sina omgivningar och hur livsmiljön kan påverka hälsan.
• Ställ frågor för att aktivera diskussion kring elevernas egna erfarenheter av miljöpåverkan.

Föroreningars påverkan på hälsa (15 min)

• Presentera olika typer av föroreningar (luft, vatten, mark) och deras källor.
• Diskutera hur dessa föroreningar kan påverka människors hälsa, inklusive långsiktiga och kortsiktiga effekter.
• Ge exempel på aktuella hälsofrågor relaterade till miljöföroreningar, som astma och allergier.

Hälsosamma livsmiljöer (15 min)

• Diskutera vad som kännetecknar en hälsosam livsmiljö, inklusive tillgång till grönområden, ren luft och rent vatten.
• Undersök hur stadsplanering och samhällsdesign kan påverka invånarnas hälsa.
• Ge exempel på förändringar som kan göras i lokala miljöer för att öka folkhälsan, såsom cykelvägar och parker.

Diskussion och reflektion (10 min)

• Engagera eleverna i att diskutera hur de kan påverka sin egen och samhällets hälsa genom miljövänliga val.
• Ställ frågor om deras uppfattningar kring lokala miljöfrågor och hälsosamma livsmiljöer.
• Sammanfatta lektionen med viktiga insikter kring sambandet mellan miljö och hälsa.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en presentation om en lokal miljöfråga och dess påverkan på folkhälsan i deras samhälle. Presentationen ska inkludera möjliga lösningar för att förbättra situationen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad menas med miljö när vi pratar om hälsa?
Svar: De omständigheter och faktorer i en persons omgivning som kan påverka deras hälsa.
• Nämn två typer av föroreningar och deras källor.
Svar: Luftföroreningar (bilar, industriutsläpp) och vattenföroreningar (avloppsvatten, kemikalier).
• Hur kan föroreningar påverka människors hälsa?
Svar: Kan orsaka andningsproblem, allergier eller långsiktiga hälsoproblem som cancer.
• Vad kännetecknar en hälsosam livsmiljö?
Svar: Ren luft, tillgång till rent vatten, grönområden och säker infrastruktur.
• Ge ett exempel på hur stadsplanering kan påverka folkhälsan.
Svar: Genom att skapa flertalet cykelvägar som uppmuntrar aktiv transport och fysisk aktivitet.

Hemläxa

Skriv en reflekterande text (ca 300 ord) om hur miljöproblem i ditt närområde påverkar hälsan och ge förslag på ackommodationer som skulle kunna göras för att förbättra situationen.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ges i uppdrag att utföra en undersökning av en specifik miljöfråga i sitt samhälle och dess effekter på ett gemensamt hälsoproblem. De ska inkludera data och forskning för att styrka sina argument och presentera sina fynd. Uppgiften syftar till att ge eleverna möjlighet att fördjupa sina kunskaper på högsta nivå.

Förslag för nästa lektion

Tema: Samhälle och hållbar utveckling
I nästa lektion kan vi fokusera på hur samhällen kan arbeta mot hållbar utveckling. Vi kommer att diskutera strategier och initiativ för hållbara samhällen och vikten av medborgarengagemang för hälsa och livskvalitet. Detta är relevant för att förstå hur lokala och globala samhällen kan påverka miljö och hälsa genom sina beslut och handlingar.

Förberedelser

• Förbered material relaterat till miljöpåverkan och hälsa.
• Samla exempel på lokala och globala miljöproblem och deras effekter på folkhälsan.
• Förbered diskussionsfrågor för att engagera eleverna.


×