Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a2
Tema: Naturvetenskapliga metoder och kritiskt tänkande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla naturvetenskapliga arbetsmetoder såsom observationer, mätningar och experiment samt hur dessa metoder kan användas för att kritiskt granska och pröva naturvetenskapliga påståenden. Det är också centralt att diskutera hur man kan applicera ett naturvetenskapligt förhållningssätt i vardagen och i forskning.
Eleven kan översiktligt beskriva och utföra en naturvetenskaplig undersökning samt redogöra för sina resultat. Eleven kan ge exempel på hur naturvetenskapliga teorier kan prövas och diskutera betydelsen av dessa teorier för samhället och den enskilde individen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till naturvetenskapliga metoder (10 min)
Definiera vad naturvetenskapliga metoder är och ge exempel på dessa (observationer, mätningar, experiment).
Diskutera varför det är viktigt att använda vetenskapliga metoder för att förstå och lösa problem i samhället och i naturen.
Presentera kortfattat olika typer av forskning och hur de genomförs.
Genomförande av en enkel naturvetenskaplig undersökning (15 min)
Dela upp klassen i grupper och ge dem i uppdrag att designa en enkel experimentell undersökning i par med valfritt ämnesområde (exempelvis växters tillväxt under olika ljusförhållanden).
Diskutera vad som krävs för att formellt genomföra ett experiment samt vikten av noggranna observationer.
Analys och redovisning av resultat (15 min)
Lärarna guidar eleverna i hur de kan analysera sina resultat och dra slutsatser baserat på sina fynd.
Varje grupp presenterar sina resultat till klassen och reflekterar över vad som fungerade bra och vad som kan förbättras i deras metodik.
Diskussion om kritisk granskning (10 min)
Diskutera vikten av att kritiskt granska forskning och resultat, samt hur man kan skilja mellan pålitlig och opålitlig information.
Engagera eleverna i ett samtal om hur olika faktorer (som samhälleliga normer och finansiering) kan påverka forskningens framväxt och resultat.
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en enkel vetenskaplig undersökning som relaterar till ett aktuellt ämne av intresse (kan vara energianvändning, kemiska reaktioner etc.) och skriva en rapport (max 500 ord) om sina metoder, resultat och slutsatser.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
1. Vad innebär observation inom naturvetenskap?
Svar: Att systematiskt notera och dokumentera fenomen, händelser eller förändringar som sker i naturen.
2. Ge exempel på en naturvetenskaplig metod.
Svar: Experiment där man kontrollerar variabler för att undersöka effekten av en behandling.
3. Varför är det viktigt att kritiskt granska forskning?
Svar: För att säkerställa kvalitet, trovärdighet och att resultaten är applicerbara utan bias.
4. Vad är en hypotes?
Svar: En testbar förutsägelse om vad som förväntas hända i samband med en viss undersökning.
5. Hur kan samhällsnormer påverka forskning?
Svar: Genom att skapa förväntningar eller intressen kring vilka frågor som prioriteras, vilket kan forma resultaten och tolkningarna av dessa.
Hemläxa
Skriv en reflekterande text (ca 500 ord) där du diskuterar betydelsen av naturvetenskapliga metoder i ditt liv, samt hur du kan använda kritiskt tänkande i vardagen för att tolka information och fatta beslut.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att föreslå en egen naturvetenskaplig studie, inklusive en frågeställning, hypotes, och metodförslag. De ska redovisa sin forskning i en skriftlig rapport och diskutera potentiella begränsningar av deras studie.
Förslag för nästa lektion
Tema: Hållbar utveckling och miljöfrågor
Den nästa lektionen kan handla om frigörande och hantering av miljöproblem, hållbar utveckling och ekologiska fotavtryck. Temat knyter an till tidigare diskussioner om livsstil och kroppens funktioner och bjuder in till en djupare förståelse av hur individens och samhällets val kan återspeglas i miljökonsekvenser. Kunskapskraven fokuserar på att förstå och analysera aktuella samhällsfrågor.
Förberedelser
• Förbered en presentation om naturvetenskapliga metoder och deras tillämpningar.
• Utarbeta exempel på experiment som kan genomföras i klassrummet.
• Förbereda material för gruppernas experimenterande.