Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Programmering 1
Tema: Grundläggande programmeringskoncept

Koppling till styrdokument

Lektionsplaneringen avser att täcka centrala innehållsområden såsom algoritmer, datatyper samt grundläggande syntax och programstruktur i ett valt programmeringsspråk.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva enkla program och förklara grundläggande programmeringskoncept såsom datatyper och kontrollstrukturer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till programmering (10 min)

  • Förklara vad programmering är och dess betydelse.
  • Gå igenom vad ett program består av.
  • Presentera exempel på olika programmeringsspråk.

Algoritmer och flödesdiagram (15 min)

  • Definiera algoritmer och deras roll i programmering.
  • Introducera flödesdiagram som verktyg för att visualisera algoritmer.
  • Ge exempel på enkla algoritmer och hur de kan representeras visuellt.

Datatyper och variabler (10 min)

  • Förklara vikten av datatyper i programmering.
  • Beskriv vanliga datatyper och hur man deklarerar variabler.
  • Ge exempel på hur datatyper används i programmeringsspråk.

Kontrollstrukturer (10 min)

  • Introducera grundläggande kontrollstrukturer (if-satser, loopar).
  • Visa exempel på hur kontrollstrukturer fungerar i praktiken.
  • Diskutera betydelsen av att använda kontrollstrukturer i program.

Syntax och programstruktur (5 min)

  • Förklara vad syntax är och varför det är viktigt.
  • Diskutera grundläggande programstruktur (huvudprogrammet, funktioner).
  • Ge exempel på en enkel programstruktur.

Aktivitet

Eleverna kommer att få arbeta i par med att skapa ett flödesschema för en enkel algoritm, t.ex. för att göra en kopp te. De ska även översätta sitt flödesschema till pseudokod som beskriver algoritmen i mer teknisk form.

Exit-ticket

  • Vad är en algoritm?
    • En sekvens av steg för att lösa ett problem.
  • Nämn en typ av datatyp.
    • Exempel: heltal (int), flyttal (float), sträng (string).
  • Vad används flödesdiagram till?
    • För att visualisera en algoritm.
  • Ge ett exempel på en kontrollstruktur.
    • If-sats eller loop.
  • Varför är syntax viktigt i programmering?
    • För att programmet ska kunna förstås och köras korrekt av datorn.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort redogörelse där de beskriver vad en algoritm är, inkluderar ett exempel på en algoritm och hur de skulle representera den med ett flödesschema. Denna hemuppgift kan fungera som en läxa för alla elever och som en kompletteringsuppgift för de som varit frånvarande.

Citat

“Programmering är som att skriva en bok… utom att om du glömmer ett komma är hela saken en katastrof.” – E. W. Dijkstra, 1988. Citatet belyser vikten av noggrannhet i programmering och hur små fel kan få stora konsekvenser.

Nästa lektion

För nästa lektion föreslås temat “Funktioner och moduler”. Detta är relevant eftersom funktioner är avgörande för att skriva effektiv och återanvändbar kod och bygger vidare på de koncept som introducerats i denna lektion.