Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Programmering 1
Tema: Projektarbete och presentationsteknik
Koppling till styrdokument
Lektionsplaneringen avser att täcka centrala innehållsområden kring projektarbete, inklusive planering, genomförande och presentation av ett programmeringsprojekt.
Kunskapskrav
Eleven kan planera, genomföra och presentera ett programmeringsprojekt, samt reflektera över sin arbetsprocess och resultat.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till projektarbete (10 min)
- Definiera vad projektarbete innebär inom programmering.
- Diskutera vikten av planering och strukturerad arbetsmetodik i projekten.
- Presentera de olika faserna av ett projekt: planering, genomförande, testning och presentation.
Planering av projektet (15 min)
- Gå igenom hur man definierar mål och kravspecifikationer för sitt projekt.
- Diskutera vikten av att sätta upp tidsramar och delmål.
- Presentera verktyg för projektplanering, såsom Gantt-scheman och Agile metoder.
Genomförande och dokumentation (10 min)
- Förklara hur man schemalägger och följer upp sitt arbete under projektets gång.
- Diskutera vikten av att dokumentera koden och arbetsprocessen.
- Tipsa om att använda versioneringssystem som Git för att spåra ändringar.
Presentationsteknik (10 min)
- Ge råd om hur man förbereder en effektiv presentation av sitt projekt.
- Diskutera viktiga punkter att fokusera på, såsom mål, metoder, resultat och lärdomar.
- Visa exempel på olika presentationsverktyg (till exempel PowerPoint, Prezi, eller demonstration av programmet).
Reflektion och feedback (5 min)
- Avsluta med en diskussion om hur man kan hantera feedback och vad som är viktigt att tänka på efter en presentation.
- Ställ frågor som: Hur kan feedback hjälpa utvecklingen av framtida projekt?
Aktivitet
Eleverna kommer att arbeta i grupper för att påbörja planeringen av sitt eget programmeringsprojekt. De ska definiera målen, skapa en kravspecifikation och utarbeta en projektplan. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är de viktigaste faserna i ett projektarbete?
- Planering, genomförande, testning och presentation.
- Nämn ett verktyg som kan användas för projektplanering.
- Gantt-schema eller Agile metoder.
- Varför är det viktigt att dokumentera sitt projektearbete?
- För att underlätta förståelsen och underhållet av koden samt för att kunna återkomma till projektet i framtiden.
- Vad är syftet med en presentation?
- Att kommunicera resultat och lärdomar från projektet till andra, inklusive idéer och insikter.
- Hur kan man hantera feedback från en presentation?
- Genom att vara öppen för kritik och se den som en möjlighet till förbättring.
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en projektplan för sitt programmeringsprojekt. Projektplanen ska inkludera projektets mål, kravspecifikation, tidsplan och eventuella resurser som behövs. Denna hemuppgift kan fungera som en läxa för alla och som en kompletteringsuppgift för frånvarande. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på detta förslag.
Citat
“Success usually comes to those who are too busy to be looking for it.” – Henry David Thoreau, 1862. Citatet betonar betydelsen av engagemang och flit i projektarbete, vilket är avgörande för att uppnå framgång.
Nästa lektion
För nästa lektion föreslås temat “Reflektion och utvärdering”. Detta är relevant eftersom det är viktigt att kunna utvärdera egna insatser och lärande för att utvecklas som programmerare. Användaren kan skriva “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på detta förslag.