Lektionsplanering – Psykologi 2b
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2b
Tema: Attityder och social påverkan
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en förståelse för hur attityder formas, förändras och påverkar social interaktion. Eleverna ska lära sig om teorier bakom attityder, exempel på social påverkan och hur dessa koncept relaterar till mänskligt beteende.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva vad attityder är och ge exempel på hur social påverkan kan leda till konformitet och förändrade attityder. Eleven kan också reflektera över sin egen attityd och hur den påverkar deras handlingar och relationer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till attityder (10 min)
- Definiera vad en attityd är och diskutera dess tre komponenter: kognitiva, affektiva och beteendemässiga.
- Presentera hur attityder påverkar våra handlingar och beslut i vardagen.
- Ställ frågor till klassen om deras egna attityder och hur de har format dem.
Attityders påverkan på beteende (15 min)
- Diskutera forskning som kopplar attityder till beteende, inklusive exempelvis teori om planerat beteende.
- Gå igenom begreppet kognitiv dissonans och hur det kan leda till attitydförändring.
- Låt eleverna ge exempel på situationer där deras attityder påverkat deras beslut.
Social påverkan och konformitet (15 min)
- Presentera studier om konformitet och lydnad, exempelvis Asch-konformitetsexperimentet och Milgrams lydnadsexperiment.
- Diskutera faktorer som påverkar konformitet och hur dessa kan leda till förändrade attityder och beteenden.
- Låt eleverna reflektera över hur grupptryck kan påverka deras egna attityder.
Praktisk övning: Attityder i aktion (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem olika ämnen (exempelvis hållbarhet, vaccination, hälsosam livsstil) att diskutera.
- Grupperna ska formulera hur attityder kan skapa eller motverka förändringar kring ämnet och diskutera hur attityder kan förändras.
- Låt grupperna presentera sina diskussioner och insikter för klassen.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en reflekterande text om en attityd som de har (till exempel kring en sociokulturell fråga eller livsstil). I texten ska de diskutera hur deras attityd har utvecklats, hur den påverkar deras beteende och om det finns något utanför dem som har påverkat denna attityd.
Exit-ticket
- Vilken insikt fick du om attityder och social påverkan idag?
- Nämn ett exempel på kognitiv dissonans och hur det kan leda till attitydförändringar.
- Hur kan förståelse för social påverkan hjälpa oss att interagera mer effektivt?
- Vad har du lärt dig om sambandet mellan attityder och beteende?
- Vilken aspekt av dagens lektion tyckte du var mest intressant?