Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Psykologi 2b – Kulturella skillnader och psykologiska processer

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2b
Tema: Kulturella skillnader och deras påverkan på psykologiska processer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en översikt av hur kulturella och sociala faktorer påverkar psykologiska processer, inklusive lärande, attityder och beteenden. Eleverna ska förstå hur kultur formar våra värderingar och normer och hur detta återspeglas i våra liv.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva hur kulturella faktorer påverkar psykologiska aspekter och ge exempel på hur olika kulturer kan ha olika syn på exempelvis mental hälsa, känslor och socialisation. Eleven kan också reflektera över sin egen kulturella bakgrund och hur den påverkar deras perspektiv och beteende.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kultur och psykologi (10 min)

  • Definiera vad kultur innebär och diskutera dess betydelse i psykologin.
  • Presentera hur kulturella normer, värderingar och traditioner påverkar våra tankar och beteenden.
  • Fråga eleverna om deras erfarenheter av kulturella skillnader och deras inverkan på sociala interaktioner.

Socialisation och kulturell påverkan (15 min)

  • Diskutera hur socialisation formar individens psyke genom familj, vänner och media.
  • Presentera exempel på hur olika kulturer kan ha olika syn på t.ex. känslor, psykisk hälsa och traditioner.
  • Låt eleverna reflektera över hur deras egen kultur kan påverka deras syn på psykologiska frågor.

Interkulturell psykologi (15 min)

  • Introducera begreppet interkulturell psykologi och diskutera dess betydelse för att förstå människors erfarenheter och beteende i olika kulturer.
  • Presentera exempel på interkulturella forskningsstudier som visar på skillnader och likheter mellan kulturer.
  • Låt eleverna diskutera hur psykologiska processer kan skilja sig mellan olika kulturella grupper.

Praktisk övning: Gruppdiskussion (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem olika kulturella fenomen eller problem att diskutera (exempelvis syn på mental hälsa, familjestrukturer, eller emotionell uttryck).
  • Grupperna ska diskutera skillnader och likheter och hur dessa faktorer påverkar individer och samhällen.
  • Låt grupperna presentera sina insikter för klassen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en reflekterande uppsats där de analyserar hur deras egen kultur påverkar deras beteende och syn på psykologi. I uppsatsen ska de koppla sina reflektioner till kulturella teorier och ge exempel på hur dessa insikter kan tillämpas i praktiken.

Exit-ticket

  • Vilken insikt fick du om hur kultur påverkar psykologiska processer?
  • Nämn en kulturell skillnad som vi diskuterade idag och hur den kan påverka beteende.
  • Hur kan vi bli mer medvetna och känsliga för kulturella skillnader i vår interaktion med andra?

Modern Tillbaka-knapp
×