Lektionsplanering i Rättspsykiatri
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Rättspsykiatri
Tema: Riskhantering och återfallsprevention inom rättspsykiatri
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar strategier för riskhantering och metoder för återfallsprevention för individer med psykisk ohälsa inom rättspsykiatrisk vård. Fokus ligger på att identifiera riskfaktorer och implementera åtgärder för att stödja individens rehabilitering.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera metoder för riskhantering och återfallsprevention, samt diskutera deras betydelse för att stödja individer med psykisk ohälsa.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till riskhantering (10 min)
- Diskutera vad riskhantering innebär och dess betydelse inom rättspsykiatri.
- Förklara hur risker relaterade till psykisk ohälsa kan påverka både individen och samhället.
- Presentera de fem stegen i riskhantering: identifiering, bedömning, hantering, övervakning och utvärdering.
Identifiering av riskfaktorer (15 min)
- Gå igenom vanliga riskfaktorer som kan leda till återfall eller negativa utfall, såsom bristande socialt stöd, tidigare trauman eller missbruk.
- Diskutera hur dessa faktorer kan påverka individens välmående och risk för brottslig aktivitet.
- Presentera exempel på hur riskfaktorer har identifierats i rättspsykiatriska fall.
Återfallsprevention (15 min)
- Diskutera olika metoder för återfallsprevention, inklusive psykoedukation, terapi och socialt stöd.
- Gå igenom vikten av att utvärdera och anpassa behandlingar och stöd och återkoppla till individens specifika behov.
- Presentera fallstudier där återfallsprevention har varit framgångsrik.
Praktisk övning: Utveckla en riskhanteringsplan (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att utforma en riskhanteringsplan för en hypotetisk patient i rättspsykiatrisk vård.
- Planen ska inkludera identifiering av riskfaktorer, strategier för att hantera dessa och förslag på hur man kan stödja patientens rehabilitering.
- Läraren går runt och erbjuder vägledning under övningen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens centrala punkter om riskhantering och återfallsprevention.
- Diskutera hur dessa insikter är relevant för framtida arbeten inom rättspsykiatri och hur de kan influera individers liv.
- Ställ frågor om deras insikter och vad de har lärt sig om vikten av att förstå och hantera risker.
Aktivitet
Grupperna presenterar sina riskhanteringsplaner och diskuterar de val de har gjort. Feedback ges av läraren och klasskamrater för att främja djupare insikter om praktiska tillämpningar.
Exit-ticket
- Vad lärde du dig idag om riskhantering och återfallsprevention?
Svar: Jag lärde mig [exempel]. - Vilken riskfaktor tycker du är mest kritisk att hantera och varför?
Svar: Jag tycker att [exempel] är mest kritisk. - Hur kan du se dig själv tillämpa principerna för riskhantering i en framtida yrkesroll?
Svar: Jag kan tillämpa dem genom [exempel]. - Nämn en utmaning inom återfallsprevention du tror kan vara svår att övervinna.
Svar: En utmaning kan vara [exempel]. - Vad skulle du vilja veta mer om kring riskhantering och dess praktiska tillämpning?