Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Regi

Tema: Scenografi och visuell berättande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen Regi ska omfatta hur scenografi och visuella element bidrar till berättandet på scen. Det inkluderar design och användning av scenografi, kostym, ljus och ljud för att förstärka den sceniska upplevelsen. Eleverna ska lära sig att förstå och använda dessa komponenter i samarbete med andra uttrycksområden för att skapa en helhetlig teaterupplevelse.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna analysera och diskutera scenografins betydelse inom teater och hur den påverkar den sceniska berättelsen. Dessutom ska eleven kunna planera och genomföra enklare scenografiska arbeten samt reflektera över och värdera sina egna och andras skapelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till scenografi (15 min)

  • Definiera vad scenografi innebär och vad dess syfte är inom teater.
  • Diskutera hur scenografi kan påverka publikens upplevelse och bidra till berättelsen.
  • Presentera olika typer av scenografi och hur de används i olika teaterstilar.
  • Engagera eleverna genom att fråga om deras erfarenheter och intryck av scenografi i föreställningar de sett.

Scenografins verktyg och tekniker (15 min)

  • Introducera specifika verktyg och tekniker som används inom scenografi, inklusive ritningar, skisser och modeller.
  • Diskutera materialval och hantverkstekniker som är viktiga för att skapa effektiva sceniska miljöer.
  • Låt eleverna arbeta i par för att brainstorma idéer för en scenografisk design baserat på en kort text eller en karaktär.

Praktisk aktivitet – Designa en scenografi (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en kort dramatisk text eller en scen att arbeta med.
  • Grupperna ska skapa en enkel scenografisk design, inklusive skisser och materialval, som de anser passar berättelsen.
  • Låt grupperna presentera sina designkoncept för klassen och diskutera val av scenografi och dess funktion i berättelsen.

Avslutande diskussion (5 min)

  • Sammanfatta de centrala punkterna om scenografi och dess betydelse för teater.
  • Diskutera hur insikterna från lektionen kan tillämpas i deras framtida arbete inom regi och teater.
  • Låt eleverna reflektera över hur olika scenografiska element kan förändra en berättelses dynamik.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan scenografi påverka känslor och stämningar i en teaterföreställning?
  • B. Vilka faktorer bör övervägas vid val av scenografiska material?
  • C. Hur kan samspel mellan scener och skådespelare förstärka den visuella berättelsen?

Aktivitet

Eleverna ska i grupper formulera en scenografisk design för en valfri teatertext. Genom att diskutera och utveckla sina idéer får de insikter i hur scenografin fungerar i samverkan med den dramatiska texten, vilket leder till förståelse för helheten i teater.

Exit-ticket

  • Vad innebär scenografi och hur bidrar det till teaterns uttryck? (Svar: Scenografi är design av scenutrymme och hjälper till att förstärka berättelsen och förmedla stämningar.)
  • Nämn två viktiga element i scenografi och ge exempel på deras användning. (Svar: Rekvisita – som bygger upp en miljö; färger – som påverkar stämning.)
  • Hur kan en väl utformad scenografi påverka en föreställning? (Svar: Genom att skapa en engagerande visuell upplevelse som fördjupar kommunikationen med publiken.)