Lektionsplanering för Turismens Påverkan
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Resmål och resvägar
Tema: Turismens påverkan på kulturell och ekologisk utveckling
Koppling till Styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska belysa turismens roll och påverkan på både den ekonomiska och sociala utvecklingen, samt dess kulturella och ekologiska effekter. Centrerat kring resmål och resvägar, ska eleverna lära sig att analysera hur turismen kan ges en hållbar prägel och hur olika aktörer arbetar för att balansera nytta och bevarande.
Kunskapskrav
Eleven redogör för hur turismen kan påverka en region kulturellt, ekonomiskt och ekologiskt, och ger exempel på hållbara turismmetoder. Eleven kan också tillämpa geografiska metoder för att analysera och presentera rumsliga mönster samt diskutera intressekonflikter kopplade till turism.
Lärarledda Instruktioner
Introduktion till turism och dess effekter (10 min)
- Definiera turism och dess betydelse för samhällsutvecklingen.
- Diskutera de positiva och negativa effekterna av turism på kulturen, ekonomin och miljön.
- Presentera olika typer av turism, inklusive ekoturism och kulturell turism.
- Ställ frågor om elevernas egna erfarenheter av resor och turism.
Gruppdiskussion: Turismens påverkan (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem exempel på populära turistdestinationer.
- Låt varje grupp diskutera hur dessa destinationer har påverkats kulturellt och ekologiskt på både positivt och negativt sätt.
- Sammanställ gruppernas insikter och diskutera dem i klassen.
- Reflektera över intressekonflikter mellan turism, lokalbefolkning och miljö.
Fallstudie: Hållbar turism i praktiken (10 min)
- Presentera en fallstudie om en specifik destination som lyckats implementera hållbara turistmetoder, exempelvis Santorini eller Costa Rica.
- Analysera de strategier som används för att minimera negativ påverkan och bevara natur och kultur.
- Diskutera hur dessa metoder kan tillämpas i andra resmål.
Sammanfattning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta lektionens huvudpunkter kring turismens effekter och hållbarhet.
- Diskutera hur eleverna kan vara medvetna konsumenter och agera ansvarsfullt när de reser.
- Fråga eleverna om vilka typer av turism de tycker är mest hållbara och varför.
- Avsluta med vikten av att förstå sin roll som resenär och medborgare i ett globalt samhälle.
Diskussionsfrågor
- A. Vilka faktorer anser ni är avgörande för att en turistdestination ska kunna vara hållbar?
- B. Hur kan lokalbefolkningen och turister samarbeta för att bevara kultur och miljö?
- C. Vilka konsekvenser kan överbesök av en turistdestination ha för både miljön och kulturen?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och ska välja en känd turistdestination för att skapa en hållbar turismplan. Denna plan ska innehålla strategier för hur man kan bevara lokala traditioner och ekosystem samtidigt som man välkomnar turister. Grupperna får 25 minuter att utarbeta sin plan och ska sedan presentera sina idéer för klassen.
Exit-ticket
- Vad anser du är den största påverkan av turism på en destination? (Öppen fråga för reflektion).
- Nämn ett sätt på vilket hållbar turism kan bidra till lokal ekonomisk utveckling. (Svar: Genom att ge arbetstillfällen till lokalbefolkningen).
- Hur kan turister bidra till negativ miljöpåverkan? (Svar: Genom överanvändning av resurser, avfall och föroreningar).