Lektion. Gy. Retorik – Analysera retoriska texter

Lektionsplanering: Analysera retoriska texter

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Retorik

Tema: Analysera retoriska texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på verktyg och metoder för att analysera retoriska texter och tal. Eleverna ska lära sig att identifiera retoriska strategier, stilfigurer och argumentationsformer i olika typer av kommunikation.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna analysera och bedöma retoriska texter och framträdanden med avseende på deras argumentation och retoriska medel. Eleven ska även kunna redogöra för och förstå innehållet och underliggande budskap i texterna.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till analys av retoriska texter (10 min)

  • Förklara syftet med att analysera retoriska texter.
  • Diskutera betydelsen av att förstå avsändarens syfte och målgrupp.
  • Presentera olika typer av retoriska texter, såsom debattartiklar, tal och reklam.

Retoriska strategier och stilfigurer (15 min)

  • Gå igenom vanliga retoriska strategier (ethos, pathos, logos) och stilfigurer (metafor, anafor, liknelse).
  • Ge exempel på hur dessa används effektivt i texter.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor om de olika strategierna.

Tillämpning av analysmetoder (15 min)

  • Låt eleverna läsa ett kort exempel på en retorisk text och identifiera använda strategier och stilfigurer.
  • Diskutera deras fynd i grupp och sammanställ resultaten på tavlan.
  • Främja en diskussion om intrycket av texten och dess retoriska effektivitet.

Sammanfattning och diskussion (10 min)

  • Sammanfatta viktiga punkter gällande analys av retoriska texter.
  • Diskutera hur denna analys kan vara användbar för att kritiskt granska information i medier och vardagligt liv.
  • Fråga eleverna hur de kan tillämpa den här kunskapen i sina egna texter.

Aktivitet

Eleverna delas in i par och får en retorisk text (kan vara ett tal, en debattartikel eller en reklamtext). De ska analysera texten utifrån de presenterade verktygen för att identifiera användningen av ethos, pathos och logos samt eventuella stilfigurer. Varje par ska förbereda en kort presentation av sina fynd och diskutera effektiviteten av retoriken i texten.

Exit-ticket

  • Vad är syftet med att analysera retoriska texter?

    Svar: För att förstå hur avsändaren använder språk och strategier för att påverka publiken.
  • Nämn en stilfigur och ge ett exempel.

    Svar: Metafor – “Livet är en resa”.
  • Vad betyder ethos i sammanhanget av retorisk analys?

    Svar: Ethos handlar om talarens trovärdighet och auktoritet.
  • Hur kan analyserade strategier hjälpa dig i ditt eget skrivande?

    Svar: Genom att förstå vad som gör en text effektiv kan jag använda dessa verktyg i mina egna texter.
  • Ge ett exempel på en retorisk text du har analyserat tidigare.

    Svar: Debattinlägg, reklam eller ett tal.

Hemuppgift

Eleverna ska välja en retorisk text (tal, artikel, reklam) som de finner intressant och skriva en analys (600-800 ord) där de identifierar användningen av ethos, pathos, logos samt stilfigurer.


Modern Tillbaka-knapp