En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Retorik – Debatter och argumentation

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Retorik
Tema: Retorik och argumentation i debatter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på debattens roll som en form av retorik, inklusive strategier för att använda retoriska verktyg för att presentera och försvara en ståndpunkt. Eleverna ska lära sig att delta i debatter och förstå hur man bygger upp sin argumentation.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna föra en argumenterande diskussion och använda retoriska verktyg effektivt. Eleven ska också kunna analysera och reflektera över andra debattörers argumentation för att förstå deras effekt och syfte.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till debattformat (10 min)

  • Förklara vad en debatt är och dess syfte.
  • Diskutera skillnader mellan debatt, argumentation och diskussion.
  • Presentera olika debattformat (t.ex. klassisk debatt, paneldebatt) och regler för rättvis debatt.

Strategier för effektiva argument (15 min)

  • Gå igenom hur man strukturerar argument och använder retoriska verktyg (ethos, pathos, logos) i debatt.
  • Diskutera vikten av att förstå motpartens argument för att kunna bemöta dem.
  • Visa exempel på effektiva argument och bemötande av motargument från gånga debatter.

Debattövning (20 min)

  • Dela in eleverna i två grupper: för och emot en aktuell fråga (t.ex. “Bör skoluniformer införas?”).
  • Ge dem tid att förbereda sina argument och använda retoriska strategier.
  • Låt grupperna delta i en strukturerad debatt där varje grupp får en chans att presentera sina argument och bemöta motpartens argument.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta de viktigaste lärdomarna från debatten.
  • Diskutera som klass vad som gjorde debatten framgångsrik och vilka strategier som användes.
  • Fråga eleverna om deras känslor kring debatten och vad de lärde sig om retorik.

Aktivitet

Eleverna ska delta i en debatt där de argumenterar för eller emot en utvald fråga. De ska förbereda sig med sina argument och strategier i förväg och ha i åtanke vikten av att kunna bemöta motargument.

Exit-ticket

  • Vad är en viktig aspekt av att delta i en debatt?
    Svar: Att vara välinformerad om både sin egen ståndpunkt och motpartens argument.
  • Hur kan retoriska verktyg hjälpa i en debatt?
    Svar: De förstärker argumenten och hjälper till att övertyga publiken.
  • Nämn en strategi för att bemöta motargument.
    Svar: Identifiera brister i motargumentet och ge effektiva kontrapositioner.
  • Varför är det viktigt att ha en tydlig struktur i sina argument under en debatt?
    Svar: En tydlig struktur gör argumenten lättare att följa och förstå för åhörarna.
  • Hur kan man använda både fakta och känslor i sina argument?
    Svar: Fakta ger tyngd och trovärdighet, medan känslor kan engagera och påverka publikens åsikter.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflektion (300-500 ord) om sin erfarenhet av att delta i debatten. De ska inkludera en analys av sina egna argument och bemötande, samt hur de använde retoriska verktyg.


×