Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Retorik
Tema: Att ge och ta emot feedback
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om vikten av feedback i retorisk kommunikation. Eleverna ska lära sig att ge och ta emot konstruktiv feedback på tal och texter, samt förstå hur detta kan förbättra deras retoriska färdigheter och argumentation.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna ge och ta emot konstruktiv kritik och använda feedback för att utveckla och förbättra sina egna tal och argumentation. Eleven ska även kunna reflektera över hur feedback kan påverka kommunikationen och inlärningen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till feedback (10 min)
- Förklara vad feedback är och varför det är viktigt i retorik.
- Diskutera olika typer av feedback – både positiv och negativ.
- Betona vikten av att ge specifik och konstruktiv feedback.
Teknisk genomgång av att ge feedback (15 min)
- Presentera metoder för att ge effektiv feedback (t.ex. “sandwichmetoden”: positiv feedback – konstruktiv kritik – positiv feedback).
- Diskutera vad eleverna bör tänka på när de tar emot feedback från andra.
- Exempel från klassrumssituationer för att illustrera effektiv feedback.
Övning: Feedback i praktiken (15 min)
- Eleverna delas in i par och ges möjlighet att utbyta korta tal eller texter de har förberett.
- Varje elev ska ge feedback till sin partner enligt de metoder som presenterats.
- Efter en stund byter de roller.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som diskuterats och varför feedback är viktigt för utveckling.
- Diskutera hur tankar och känslor kan påverka hur feedback ges och tas emot.
- Fråga eleverna om deras upplevelser av att ge och ta emot feedback.
Aktivitet
Eleverna får i grupper förbereda en kort presentation där de argumenterar för ett valt ämne. Efter varje presentation ska klassen ge feedback baserat på de metoder som presenterats i lektionen. Fokus bör ligga på att ge konstruktiv kritik som hjälper presenterarna att förbättra sina retoriska färdigheter.
Exit-ticket
- Vad är konstruktiv feedback?
Svar: Konstruktiv feedback är specifik, användbar och hjälper till att förbättra prestationer eller arbeten. - Nämn en metod för att ge effektiv feedback.
Svar: Sandwichmetoden. - Varför är det viktigt att ta emot feedback?
Svar: Det hjälper oss att identifiera områden där vi kan förbättra oss och växa. - Hur kan känslor påverka feedbackprocessen?
Svar: Känslor kan göra oss mer eller mindre mottagliga för kritik och kan påverka hur vi ger feedback till andra. - Ge ett exempel på en situation där feedback kan vara viktig.
Svar: Under presentationer i klassrummet, där feedback kan hjälpa talaren att förbättra sina färdigheter.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion (300-500 ord) om en situation där de har fått konstruktiv feedback.