En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Samhällskunskap 1a1 – Demokrati och medborgarskap

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Demokrati och medborgarskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla bland annat demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Vidare ska undervisningen omfatta medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut samt frågor om de mänskliga rättigheterna, maktens fördelning och digitaliseringens påverkan på samhället.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och göra jämförelser mellan demokratiska och icke-demokratiska system, samt förklara hur medborgarna kan påverka politiska beslut.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till demokrati (10 min)

• Presentera vad demokrati innebär och dess grundläggande principer.

• Diskutera skillnader mellan direkt och representativ demokrati.

• Ge exempel på länder med olika demokratiska system.

De mänskliga rättigheterna (10 min)

• Förklara vad de mänskliga rättigheterna är och varför de är viktiga.

• Diskutera hur de mänskliga rättigheterna är kopplade till demokrati.

• Analysera aktuella händelser där mänskliga rättigheter har ifrågasatts.

Politiska system och påverkan (10 min)

• Beskriv de olika politiska systemen i Sverige och EU.

• Diskutera hur medborgarna kan påverka dessa system genom till exempel röstande och politisk aktivism.

• Använd konkreta exempel på politiska beslut som medborgarna har påverkat.

Digitaliseringens roll (10 min)

• Ta upp hur digital teknik och sociala medier påverkar demokratin.

• Diskutera både möjligheter och utmaningar som digitalisering medför för medborgarna.

• Ge exempel på hämtningar av information och påverkanskampanjer på nätet.

Sammanfattning och frågor (10 min)

• Sammanfatta de olika moment som diskuterats under lektionen.

• Öppna för frågor från eleverna och ta tid att diskutera eventuella oklarheter.

• Avsluta med att poängtera vikten av aktivt medborgarskap.

Aktivitet

Låt eleverna diskutera i grupper om hur digitalisering kan både stärka och försvaga demokratin. Eleverna kan använda exempel från deras egna erfarenheter på sociala medier och nyhetskällor. Diskussionen ska leda till att de formulerar sina egna åsikter om vad demokratiskt deltagande innebär i en digital värld.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad är definitionen av demokrati?
Svar: En styrelseform där medborgarna har makt att påverka beslut.

• Ge ett exempel på hur medborgare kan påverka politiska beslut.
Svar: Genom att rösta i val.

• Vilka är de mänskliga rättigheterna?
Svar: Grundläggande rättigheter som gäller för alla människor, såsom yttrandefrihet och rätten till liv.

• Hur kan digitalisering påverka demokratin?
Svar: Digitalisering kan underlätta informationsspridning men också sprida desinformation.

• Nämn en utmaning som digitaliseringen medför för demokratin.
Svar: Spridning av falska nyheter och åsiktskorridorer.

Hemläxa

Skriv en kort uppsats (500 ord) om hur digital media har påverkat ett specifikt politiskt beslut i Sverige eller globalt.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att skriva en rapport (1000 ord) där de analyserar skillnaderna i hur olika länder hanterar yttrandefrihet i den digitala eran. Syftet är att tydliggöra hur den digitala kommunikationens regelverk kan påverka demokratin på olika sätt.

Förslag för nästa lektion

Politisk ideologi och dess påverkan på samhällsstrukturer. Den följande lektionen kan fokusera på olika politiska ideologier, såsom liberalism, socialism och konservatism, och deras påverkan på samhället. Detta ger eleverna en djupare förståelse för hur idéer formar politiska beslut och samhällsstruktur. Det är relevant eftersom förståelse av ideologier kan hjälpa eleverna vidare i deras analys av aktiva politiska frågor och beslut.

Förberedelser

• Förbereda presentationsmaterial om demokrati och mänskliga rättigheter.
• Samla exempel på politiska beslut som medborgarna har påverkat.
• Förbereda diskussionsfrågor för grupparbetet kring digitalisering och demokrati.


×