En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Samhällskunskap 1a1 – Internationella konventioner och samarbeten

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Internationella konventioner och samarbeten

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska omfatta internationella konventioner och avtal som syftar till att skydda och främja mänskliga rättigheter, samt organisationerna som arbetar för detta syfte, såsom FN och EU. Eleverna ska också få förståelse för hur dessa konventioner implementeras i olika länder och vilka utmaningar som kan uppstå vid deras tillämpning.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för och analysera centrala begrepp och strukturer inom internationella rättigheter, inklusive att diskutera syftet med aktuella konventioner. Dessutom ska de kunna kritiskt bedöma vilken effekt dessa avtal har och hur de tillämpas på nationell nivå.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till internationella konventioner (10 min)

Ge en översikt över vad internationella konventioner är och varför de är viktiga för skydd av mänskliga rättigheter.

Presentera exempel på centrala konventioner, såsom FN:s konvention om barnets rättigheter och konventionen om avskaffande av alla former av diskriminering mot kvinnor.

Fördjupning i FN:s arbete (15 min)

Diskutera FN:s roll i att utveckla och upprätthålla mänskliga rättigheter genom resolutioner och traktat.

Presentera exempel på specifika program och initiativ som FN har implementerat för att förbättra mänskliga rättigheter globalt.

EU:s roll i skydd av mänskliga rättigheter (15 min)

Förklara hur EU:s institutioner arbetar för att skydda mänskliga rättigheter inom medlemsländerna.

Ge exempel på relevanta lagar och policyer, samt EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna.

Implementering av konventioner och utmaningar (10 min)

Diskutera hur länder implementerar internationella konventioner och vilka hinder som kan finnas för en effektiv tillämpning.

Ta upp exempel på aktuella fall där konventioner inte följs, och diskutera möjliga orsaker.

Avslutande reflektion och diskussion (5 min)

Sammanfatta lektionen och ställ frågor för att engagera eleverna i diskussionen.

Be eleverna att reflektera över hur de ser på vikten av internationella samarbeten för att skydda mänskliga rättigheter.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en presentation om en specifik internationell konvention eller avtal. De ska diskutera konventionens syfte, dess implementering i ett valt land och vilka utmaningar som finns gällande dess tillämpning. Presentationen ska vara 5-7 minuter lång.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

1. Vad är syftet med FN:s konvention om barnets rättigheter?

◦ Att skydda barnens rättigheter och säkerställa att barn ges en trygg och utvecklande uppväxt.

2. Vilka är några av EU:s grundläggande rättigheter?

◦ Rätten till liv, rätt till frihet och säkerhet, och rätt till respekt för privatliv och familjeliv.

3. Hur utvärderas länders efterlevnad av internationella konventioner?

◦ Genom periodiska granskningsprocesser av internationella organ och genom rapporter från icke-statliga organisationer.

4. Vilka utmaningar kan hindra ett lands implementering av mänskliga rättigheter?

◦ Politiska faktorer, brist på resurser och motstånd från makthavare.

5. Varför är internationella samarbeten viktiga för mänskliga rättigheter?

◦ De erbjuder plattformar för samarbete, ökad medvetenhet och möjligheter att ställa ansvariga individer eller regeringar till svars.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en reflektion på 300 ord kring en internationell konvention och dess betydelse för ett specifikt land. De ska också inkludera en analys av hur väl konventionen tillämpas i det valda landet.

Fördjupningsuppgift

En fördjupningsuppgift kan bestå av en forskningsrapport på 1500 ord där eleven analyserar effekten av en specifik internationell konvention i ett valt land, inklusive att undersöka historiska och aktuella faktorer som påverkar tillämpningen av konventionen. Rapporten ska också innehålla rekommendationer för hur tillämpningen kan förbättras.

Förslag för nästa lektion

Tema: Lokala initiativ för att främja mänskliga rättigheter. Den nästa lektionen kan handla om hur lokala initiativ och organisationer arbetar för att främja och skydda mänskliga rättigheter på samhällsnivå. Lektionen bör belysa skillnader i engagemang och resultat på lokal nivå jämfört med internationella insatser, samt ge exempel på framgångsrika lokala projekt. Kunskapskrav som är aktuella inkluderar att analysera medborgarengagemang och dess betydelse i frågor om mänskliga rättigheter.

Förberedelser

• Samla exempel på internationella konventioner och deras tillämpning i olika länder.

• Förbereda material för grupppresentationerna och nödvändiga resurser för forskning.

• Strukturera diskussioner kring aktuella fallstudier av mänskliga rättigheter som är relevanta för eleverna.


×