Lektionsplanering: Samhällskunskap 1b – Sociala medier och algoritmer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om sociala medier och deras påverkan på individ och samhälle. Fokus ligger på hur algoritmer fungerar och påverkar informationens spridning samt deltagande i det offentliga rummet.
Kunskapskrav
Eleven beskriver och förklarar hur sociala medier påverkar samhällsfrågor och medborgarskap, samt kan redogöra för viktiga begrepp inom medie- och kommunikationsteori.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sociala medier (10 min)
- Definiera vad sociala medier är.
- Diskutera olika plattformar och deras syften.
- Ta upp statistik kring användning av sociala medier.
Algoritmer och deras funktion (10 min)
- Förklara vad en algoritm är.
- Gå igenom exempel på hur algoritmer används i sociala medier.
- Diskutera algoritmers roll i informationsspridning.
Effekter av sociala medier på samhällsdebatten (15 min)
- Analysera hur sociala medier påverkar opinionsbildning.
- Diskussion kring filterbubblor och desinformation.
- Ge exempel på aktuella händelser där sociala medier spelat en stor roll.
Gruppdiskussion (10 min)
- Dela upp klassen i grupper.
- Diskutera positiva och negativa aspekter av sociala medier.
- Varje grupp förbereder en kort presentation av sina tankar.
Avslutande reflektion (5 min)
- Sammanfatta dagens lektion.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av sociala medier.
- Introducera hemuppgiften.
Aktivitet
Låt eleverna skapa en kort presentation där de väljer en specifik social medieplattform och analyserar dess algoritm och påverkan på samhällsdebatten. De kan arbeta i par eller små grupper. Om du vill ha en fler detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv ”Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad är skillnaden mellan en algoritm och en vanlig datorsökning?
Svar: En algoritm är en uppsättning regler som avgör vilket innehåll som visas baserat på användarbeteende, medan en datorsökning visar resultat baserat på nyckelord.
- Nämn två effekter av sociala medier på samhällsdebatten.
Svar: Spridning av information och mobilisering av åsikter, samt spridning av desinformation.
- Vad menas med filterbubblor?
Svar: När algoritmer visar innehåll baserat på tidigare interaktioner, vilket kan begränsa exponeringen för olika åsikter.
- På vilket sätt kan sociala medier påverka ditt medborgarskap?
Svar: Genom att tillhandahålla en plattform för debatt och engagemang i samhällsfrågor.
- Vad är en viktig aspekt av algoritmer som du har lärt dig idag?
Svar: Att algoritmer kan förstärka vissa åsikter och skapa en snedvridning av informationsspridning.
Hemuppgift
Eleverna ska välja en aktuell händelse där sociala medier har spelat en avgörande roll och skriva en analys av hur algoritmer påverkade spridningen av information om händelsen. De ska också reflektera över hur detta påverkar deras syn på sociala medier och dess inverkan på samhället. Om du vill ha en mer detaljerad hemuppgift, skriv ”Hemuppgift”.
Citat
”Som en skrämmande nyhet, sätter sociala medier en iscensättning för att berätta våra historier – ett sätt att skapa mening i en tid av osäkerhet.” – Eric Schmidt, 2013.
Citatet knyter an till lektionen genom att belysa hur sociala medier är en plattform för att forma och dela våra upplevelser, vilket i sin tur påverkar hur vi uppfattar och interagerar med världen.
Nästa lektion
Tema: Digitalt medborgarskap och ansvar. Detta tema är relevant för att utforska hur elever kan navigera i den digitala världen med ansvar och insikt om sina rättigheter och skyldigheter som medborgare. Om du vill ha en lektionsplanering baserat på detta tema, skriv ”Nästa”.