Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Samhällskunskap 1b – Sociala rörelser och deras påverkan

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1b
Tema: Sociala rörelser och deras påverkan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska omfatta sociala rörelser, deras historiska och nutida betydelse, samt hur dessa påverkar politiska förändringar och samhällsorganisationer. Fokus ska ligga på hur medborgare organiserar sig för att påverka samhället och på olika typer av kampformer.

Kunskapskrav:

Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera flera orsaker och konsekvenser. I analysen använder eleven samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och metoder samt värderar dem med nyanserade omdömen. Eleven kan också diskutera lösningar på aktuella samhällsfrågor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sociala rörelser (10 min)

• Definiera sociala rörelser och ge exempel från både historia och nutid.
• Diskutera syften och mål med sociala rörelser, inklusive deras kampmetoder.
• Låt eleverna dela med sig av sina tankar om aktuella sociala rörelser de känner till.

Historiska exempel på sociala rörelser (10 min)

• Presentera betydelsefulla sociala rörelser, som medborgarrättsrörelsen i USA och feministiska rörelsen.
• Analysera hur dessa rörelser har påverkat lagstiftning och samhällets normer.
• Diskutera strukturer och motstånd som sociala rörelser stött på under sin utveckling.

Nutida sociala rörelser (10 min)

• Gå igenom aktuella exempel på sociala rörelser, såsom Fridays for Future och Black Lives Matter.
• Diskutera digitaliseringens roll och hur sociala medier används som verktyg för mobilisering.
• Reflektera över skillnader och likheter mellan historiska och nutida rörelser.

Gruppdiskussion: Sociala rörelsers påverkan (10 min)

• Dela in eleverna i grupper och ge dem frågor att diskutera: “Hur kan sociala rörelser påverka politiska beslut och samhällsnormer?”
• Be grupperna att identifiera specifika exempel och argumentera för deras betydelse.
• Varje grupp presenterar sina insikter kortfattat för klassen.

Sammanställning och reflektion (10 min)

• Sammanfatta lektionens innehåll och diskutera elevernas reflektioner.
• Fråga eleverna hur de kan engagera sig i sociala frågor som de brinner för.
• Diskutera vikten av att vara en aktiv medborgare.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en debattartikel där de argumenterar för en social fråga de brinner för, baserat på de sociala rörelser som diskuterades under lektionen. Artikeln ska inkludera konkreta exempel och källor. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad är en social rörelse?
◦ En organiserad grupp människor som strävar efter att påverka samhället eller en viss fråga.
• Nämn ett exempel på en historisk social rörelse.
◦ Medborgarrättsrörelsen i USA.
• Hur använder nutida sociala rörelser sociala medier?
◦ För att sprida information, mobilisera stöd och organisera protester.
• Vilka är två centrala mål för många sociala rörelser?
◦ Att förändra lagar och påverka samhällsnormer.
• Hur kan individer delta i sociala rörelser?
◦ Genom att engagera sig i demonstrationer, skriva insändare eller delta i diskussioner online.

Hemläxa

Skriv en reflektion (cirka 300 ord) om en specifik social rörelse och dess påverkan på samhället, med fokus på både positiva och negativa aspekter.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja en specifik social rörelse, analysera dess mål, strategier och framgångar samt undersöka motstånd och kritik som de mött. Uppgiften ska inkludera källkritik och en presentation av deras resultat med fokus på lärdomar för framtida sociala rörelser.

Förslag för nästa lektion

Tema: Makt och inflytande i samhället
I nästa lektion kommer vi att undersöka hur makt fördelas och utövas i samhället och hur olika aktörer, såsom staten, företag och medborgare, påverkar beslutsprocesser. Detta tema är relevant för att förstå strukturerna kring sociala rörelser och hur de kan mobilisera för förändring.

Förberedelser

• Samla aktuella artiklar och exempel på sociala rörelser för diskussion.
• Förbered visuella hjälpmedel som illustrerar sociala rörelsers påverkan och historiska exempel.
• Planera för grupprum eller arbetsytor för elevernas arbete med debattartiklar.


Modern Tillbaka-knapp