Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Samhällskunskap 2 – Diskriminering och jämlikhet

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Diskriminering och jämlikhet

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska behandla olika former av diskriminering och ojämlikhet, särskilt i relation till kön, etnicitet, och sexualitet. Det ska också analyseras hur lagar och internationella konventioner syftar till att främja jämlikhet och skydda individer mot diskriminering.

Centralt innehåll

Eleven kan utförligt redogöra för diskrimineringens former och betydelse samt analysera orsaker och konsekvenser av ojämlikhet i samhället. I sin analys kan eleven använda samhällsvetenskapliga begrepp och teorier.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till diskriminering (10 min)

• Presentera begrepp som diskriminering, ojämlikhet, och inkludering.

• Diskutera lagar och konventioner som skyddar mot diskriminering, såsom Diskrimineringslagen och FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.

• Ge exempel på hur diskriminering kan ta sig olika uttryck i samhället.

Gruppdiskussion: Typer av diskriminering (15 min)

• Dela in klassen i grupper och be dem diskutera olika typer av diskriminering (t.ex. kön, ras, religion, sexuell läggning).

• Grupperna ska identifiera konkreta exempel och möjliga effekter av dessa typer av diskriminering.

• Varje grupp redovisar sina synpunkter och ger en kort sammanställning av diskussionerna.

Fallstudie: Jämlikhetsarbete i Sverige (15 min)

• Presentera en fallstudie kring ett aktuellt initiativ eller program i Sverige som syftar till att främja jämlikhet (exempelvis #Metoo-rörelsen eller arbete mot hedersrelaterat våld).

• Diskutera vilka metoder som används och vilka resultat som har uppnåtts så här långt.

• Reflektera över vilka eventuella utmaningar som finns kvar att hantera.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

• Be eleverna reflektera skriftligt över vad jämlikhet betyder för dem och var viktiga områden att fokusera på för framtiden.

• Sammanfatta lektionens diskussioner och understryka vikten av aktivt arbete för jämlikhet och mot diskriminering.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en insändare (500–700 ord) där de argumenterar för ett specifikt initiativ eller lagändring som skulle kunna stärka jämlikheten i Sverige. Insändaren ska baseras på information från lektionen och extern forskning.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

• Vad menas med diskriminering?
Svar: En orättvis behandling av individer eller grupper baserat på egenskaper som kön, ras eller religion.

• Nämn tre exempel på diskriminering.
Svar: Kvinnohat (sexism), rasism, och homofobi.

• Hur påverkar diskriminering individer och samhälle?
Svar: Diskriminering kan leda till social utestängning, psykisk ohälsa och ojämlikt tillträde till resurser och möjligheter.

• Vad är syftet med diskrimineringslagen?
Svar: Att förhindra och motverka diskriminering och främja jämlikhet i samhället.

• Ge exempel på hur utbildning kan bidra till att motverka diskriminering.
Svar: Genom att öka medvetenheten om olika kulturer och rättigheter, och genom att skapa en inkluderande skolmiljö.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en uppsats (800-1000 ord) där de utforskar en form av diskriminering (exempelvis rasism, sexism, HBTQ+-diskriminering) och diskuterar dess orsaker och konsekvenser på både individ- och samhällsnivå.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppgift att analysera (1500-2000 ord) en specifik diskrimineringsfråga i ett globalt sammanhang, inklusive historiska och kulturella faktorer, lagstiftning, samt de grupper som påverkas. Rapporten ska innehålla en kritisk diskussion om möjliga lösningar och förbättringar.

Förslag för nästa lektion

Tema: Jämställdhet i arbetslivet
I nästa lektion kan fokus ligga på jämställdhet i arbetslivet, inklusive utmaningar som löneskillnader och glastak. Det är relevant för att eleverna ska förstå hur diskriminering och ojämlikhet manifesterar sig i professionella miljöer och kan mätas och analyseras. Lektionen bör också knyta an till kunskapskrav om att identifiera orsaker och möjligheter till förändring.

Förberedelser

• Förbered presentation och material om diskriminering och jämlikhet.
• Samla exempel och fallstudier för diskussion.
• Klargör uppgifter och instruktioner för gruppdiskussion och insändare.


Modern Tillbaka-knapp