Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Internationella samarbeten för hållbarhet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ta upp olika internationella samarbeten, såsom FN, EU och andra multilaterala avtal, samt deras betydelse för att säkerställa hållbar utveckling och mänskliga rättigheter. Den ska också belysa hur dessa samarbeten påverkar den globala politiken och ekonomin.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på och förklara centrala aspekter av internationella samarbeten och kan diskutera deras betydelse för en hållbar utveckling. Dessutom kan eleven identifiera och analysera konsekvenser av samarbeten och konflikter, samt göra nyanserade värderingar av olika aktörers roller.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till internationella samarbeten (10 min)
• Förklara vad internationella samarbeten innebär och ge exempel, som FN:s roll och EU:s funktion.
• Diskutera varför sådana samarbeten är viktiga för att hantera globala utmaningar som klimatförändringar och mänskliga rättigheter.
• Presentera kortfattat historien bakom några nyckelsamarbeten.
Diskussionsmoment kring FN:s arbete (15 min)
• Låt eleverna diskutera FN:s mål och hur dessa syftar till att skapa hållbar utveckling.
• Dela in klassen i grupper, där varje grupp diskuterar ett specifikt mål, såsom fattigdomsbekämpning eller klimatåtgärder.
• Samla klassen och låt grupperna redovisa sina insikter om hur dessa mål knyter an till globalt samarbete.
Analys av aktuell politik och internationella avtal (15 min)
• Presentera ett aktuellt internationellt avtal (t.ex. Parisavtalet) och dess krav på medlemsländer.
• Diskutera behandling av dessa avtal med fokus på hur aktörerna juridiskt och politiskt kan implementera dem.
• Låt eleverna i par diskutera fördelar och nackdelar med avtal av denna typ.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
• Låt eleverna skriva ner tre punkter de ser som viktiga kopplade till internationella samarbeten.
• Be några elever dela sina tankar med klassen, vilket ska uppmuntra vidare diskussion.
Aktivitet
Som en del av aktiviteten ska eleverna välja ett specifikt internationellt samarbetsprojekt eller avtal och undersöka dess mål och effekter. De ska förbereda en kort presentation där de beskriver projektets betydelse för hållbar utveckling och diskutera potentiella förbättringar.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.
Exit-ticket
1. Vad är syftet med FN?
◦ FN arbetar för att främja internationellt samarbete, fred, säkerhet samt att främja mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.
2. Nämn ett exempel på ett internationellt samarbetsavtal.
◦ Parisavtalet, som syftar till att bekämpa klimatförändringar genom att begränsa den globala uppvärmningen.
3. Hur påverkar internationella samarbeten miljöfrågor?
◦ Genom att definiera gemensamma mål för att bekämpa miljöproblem och möjliggöra resursdelning och tekniköverföring mellan länder.
4. Vilka är några utmaningar med internationella samarbeten?
◦ Skillnader i nationella intressen, motstridiga politiska agendor och brist på finansiering kan hindra effektiva samarbeten.
5. Vad innebär hållbar utveckling?
◦ Hållbar utveckling innebär att tillgodose nuvarande generations behov utan att kompromissa med kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov.
Hemläxa
Skriv en uppsats (600 ord) där du analyserar ett specifikt internationellt samarbetsavtal, såsom Parisavtalet. Diskutera avtalets syfte, genomförande och de utmaningar som följer samt förslag på förbättringar.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sig kan skriva en uppsats som kritiskt analyserar multilateralismen i internationell politik och dess påverkan på hållbarhetsmål. Uppsatsen ska inkludera detaljerade fallstudier av specifika avtal och deras genomförande i olika länder.
Förslag för nästa lektion
Fokus på lokala och globala lösningar för hållbarhet. Den nästa lektionen bör handla om hur lokala initiativ och globala samarbeten kan synergisera för att uppnå hållbarhetsmål. Lektionen ska gerar insikter om hur lokala handlingar kan påverka globala resultat och hur internationella avtal kan anpassas till lokala sammanhang. Detta ämne är relevant för att stödja en djupare förståelse för det individuella och lokala inflytandet inom den globala hållbarhetsagendan.
Förberedelser
• Samla artiklar eller resurser om aktuella internationella samarbeten som kommer att diskuteras.
• Förbered presentationsmaterial som inleder diskussion om FN och dess funktioner.
• Utveckla en handout med information om aktuella avtal för elevernas researchuppgifter.