Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Samhällskunskap 2 – Nationalekonomi

Lektionsplanering för Samhällskunskap 2

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Nationalekonomi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla kunskaper om och förståelse för den svenska och globala ekonomin, ekonomi och samhälle i ett hållbart perspektiv samt olika ekonomiska system.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 7-9]

Betygskriterier

Lärarledda instruktioner

Introduktion till nationalekonomi (10 min)

  • Presentera vad nationalekonomi innebär och dess betydelse för samhället.
  • Diskutera skillnaden mellan mikroekonomi och makroekonomi.
  • Förklara centrala begrepp som efterfrågan, utbud och marknadsjämvikt.
  • Analysera hur ekonomiska beslut påverkar företag och konsumenter.

Diskussion om ekonomiska system (10 min)

  • Redogör för olika ekonomiska system: marknadsekonomi, planekonomi och blandekonomi.
  • Jämför styrkor och svagheter för varje system.
  • Diskutera exempel på länder som praktiserar olika ekonomiska system.
  • Ställ frågan: Vilket system anser ni är mest effektivt och varför?

Hållbar ekonomi (15 min)

  • Presentera begreppet hållbar utveckling och dess koppling till nationalekonomi.
  • Diskutera vikten av att ta hänsyn till miljö och resurser i ekonomiska beslut.
  • Analysera exempel på hur företag kan arbeta för att bli mer hållbara.
  • Fråga klassen hur de som individer kan bidra till en mer hållbar ekonomi.

Fallstudieanalys (15 min)

  • Dela ut en fallstudie som beskriver ett aktuellt ekonomiskt dilemma.
  • Låt eleverna läsa och diskutera i smågrupper.
  • Be grupperna presentera sina analyser och lösningar för klassen.
  • Avsluta med att diskutera vad vi kan lära oss av fallstudien.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Nationalekonomi Studiet av hur ett land producerar och fördelar varor och tjänster. Från latin “natio” som betyder “nation”
Mikroekonomi Den del av nationalekonomi som analyserar individuella ekonomiska enheter, såsom hushåll och företag. Från grekiska “mikros” som betyder “liten”
Makroekonomi Den del av nationalekonomi som studerar hela ekonomin och dess övergripande fenomen som inflation och arbetslöshet. Från grekiska “makros” som betyder “stor”
Hållbar utveckling En utveckling som tillgodoser nuvarande behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter. Etymologi från engelska “sustainable development”
Marknadsjämvikt När utbudet av varor och tjänster är lika stort som efterfrågan. Från engelska “market equilibrium”

Diskussionsfrågor

  • A. I dagens samhälle pratar vi mycket om hållbar utveckling. Vad anser du att företag kan göra för att bli mer hållbara i sin produktion och sina affärsmetoder? Vad är viktigt att prioritera?
  • B. Tänk dig att du är ekonomisk rådgivare för en regering. Vilket ekonomiskt system skulle du föreslå för att stimulera tillväxt och varför? Vilka risker finns det med ditt alternativ?
  • C. Om du fick välja mellan att investera i ett lönsamt men miljöskadligt företag eller ett som är ekonomiskt svagt men hållbart, vilket skulle du välja och varför? Vilka konsekvenser skulle ditt val få på lång sikt?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om fyra där varje grupp får en specifik ekonomisk utmaning som de ska lösa. Utmaningarna kan handla om att skapa en affärsplan för ett hållbart företag, utveckla lösningar på arbetslöshetsproblem eller diskutera hur man kan minska inflationen. Grupperna får 20 minuter att brainstorma och förbereda sin presentation. Varje grupp presenterar sin lösning för klassen och får feedback. Denna aktivitet främjar samarbete, kreativitet och tillämpning av teoretiska kunskaper i praktiska situationer.

Exit-ticket

  • Vad är nationalekonomi? Svar: Studiet av hur varor och tjänster produceras och fördelas i ett land.
  • Vilka två huvudgrenar delas nationalekonomi in i? Svar: Mikroekonomi och makroekonomi.
  • Vad innebär hållbar utveckling? Svar: Utveckling som tillgodoser nuvarande behov utan att äventyra framtida generationers resurser.
  • Nämn ett ekonomiskt system och ge ett exempel på ett land som använder sig av det. Svar: Marknadsekonomi – USA.
  • Vad är marknadsjämvikt? Svar: När utbud och efterfrågan på en vara eller tjänst är lika.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en essä där de analyserar ett aktuellt ekonomiskt problem i deras närmiljö, exempelvis arbetslöshet i staden eller företagsinverkan på miljön. I essän bör de ta upp möjliga lösningar och diskutera hur olika ekonomiska teorier kan tillämpas. Eleverna ska också inhämta information från minst två olika källor för att stödja sin analys.

Citat

”Ekonomi är läran om hur man med knappa resurser gör de bästa valen.” – Thomas Sowell, 1996. Detta citat sammanfattar vikten av ekonomiska beslut och hur de påverkar både individers liv och samhällets utveckling. Det uppmanar eleverna att tänka kritiskt på resurser och val i den ekonomiska världen.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Ekonomiska politikens påverkan på samhället”. Lektionen syftar till att förstå hur politiska beslut kan forma ekonomiska förutsättningar och dess konsekvenser för medborgarna.


Modern Tillbaka-knapp