Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Samhällskunskap 3 – Globalisering

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 3
Tema: Globalisering

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll behandlar globaliseringens ekonomiska, sociala och kulturella dimensioner. Eleverna kommer att studera hur globaliseringen påverkar samhällen och individer, samt debattera och analysera aktuella globala frågor.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för olika perspektiv på globaliseringens påverkan och ge exempel på hur globaliseringen påverkar lokala och globala samhällen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till globalisering (10 min)

– Presentera begreppet globalisering och dess olika dimensioner, inklusive ekonomi, kultur och miljö.
– Ge exempel på hur globaliseringen har utvecklats under de senaste decennierna, såsom ökad handel och kommunikation.
– Diskussion om vad eleverna redan känner till om globalisering.

Diskussion om fördelar och nackdelar (15 min)

– Dela upp klassen i två grupper som får argumentera för respektive fördelar och nackdelar med globalisering.
– Använd exempel som arbetsmarknad, kulturutbyte och miljöpåverkan för att underbygga argumenten.
– Sammanfatta gruppernas argument och öppna för en klassdiskussion.

Aktuella globala frågor (15 min)

– Presentera ett aktuellt globalt problem kopplat till globalisering, exempelvis klimatförändringar eller migrationsströmmar.
– Analysera hur dessa frågor relaterar till globaliseringens olika aspekter.
– Diskutera möjliga lösningar och internationella samarbeten för att hantera dessa problem.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Be eleverna sammanfatta vad de lärt sig om globalisering under lektionen.
– Ge tid för reflektion där eleverna kan skriva ner sina tankar om globaliseringens betydelse för deras egna liv.

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppgift att skapa en affisch som visualiserar en aspekt av globalisering, till exempel dess påverkan på kultur, ekonomi eller miljö. Grupperna ska presentera sina affischer för klassen och motivera sina val av information och design.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

– Vad är globalisering? (Svar: En process där världen blir mer sammanlänkad ekonomiskt, kulturellt och socialt.)
– Nämn en fördel med globalisering. (Svar: Ökad tillgång till varor och tjänster.)
– Nämn en nackdel med globalisering. (Svar: Förlust av lokala kulturer.)
– Ge ett exempel på en aktuell global fråga. (Svar: Klimatförändringar.)
– Hur påverkar globaliseringen ditt liv? (Svar: Genom tillgång till produkter från hela världen, påverkan av global kultur, etc.)

Hemläxa

Skriv en text på 500 ord där du reflekterar över globaliseringens påverkan på ett specifikt land eller område.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats på 1500 ord där de analyserar globaliseringens komplexa egenskaper och dess sociala, ekonomiska och miljömässiga konsekvenser. Eleverna måste använda olika teoretiska perspektiv för att stödja sina argument.

Förslag för nästa lektion

Diskussion om kulturell påverkan av globalisering

Nästa lektion kan fokusera på hur globalisering påverkar kultur och identitet. Eleverna kan analysera exempel på hur lokal kultur införlivar och förändras av globala influenser, till exempel musik, mat och traditioner. Det är viktigt att eleverna förstår hur kulturell globalisering kan både enrich och hota lokala traditioner och identiteter.

Förberedelser

– Förbered exempel och aktuella artiklar om globaliseringens påverkan.
– Förbered material för affischskapande, såsom papper och färgmaterial.
– Tänk på frågor att ställa under diskussionerna för att engagera eleverna.


Modern Tillbaka-knapp
×