Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 3
Tema: Klimaträttvisa och migration
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om sambandet mellan klimatförändringar och migration, samt hur miljörelaterade faktorer driver människor att fly. Vi kommer att diskutera begreppet klimaträttvisa och analoga socioekonomiska och politiska utmaningar, samt åtgärder som kan vidtas för att skydda de mest sårbara grupperna.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och förklara hur klimatförändringar påverkar migration och flyktingströmmar. Dessutom kan eleven föra resonemang om klimaträttvisa, samt diskutera hur sociala och ekonomiska faktorer bidrar till detta.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till klimatförändringar och migration (10 min)
– Definiera begreppen klimaträttvisa och klimatmigranter. Diskutera skillnaden mellan klimatflyktingar, klimatmigranter och andra migranter.
– Presentera aktuell statistik om klimatförändringar och dess påverkan på olika regioner och samhällen.
– Ta upp exempel på länder och områden som redan påverkas av klimatförändringar, såsom följderna av stigande havsnivåer, torka och extremväder.
Klimaträttvisa och social rättvisa (15 min)
– Diskutera hur klimatförändringar påverkar social rättvisa och ojämlikhet, med fokus på de mest sårbara samhällena och deras begränsade resurser för att anpassa sig.
– Ta upp exempel på hur klimaträttvisa rörelser arbetar för att ge en röst åt dem som drabbas av klimatförändringarnas effekter.
– Diskutera hur olika samhällsgrupper, baserat på exempelvis socioekonomisk status och geografisk plats, drabbas olika av klimatkrisen.
Åtgärder och lösningar (15 min)
– Gå igenom potentiella åtgärder och lösningar för att hantera klimatrelaterad migration, inklusive internationell lagstiftning, policyer för hållbar utveckling samt inklusive planering för flyktingar.
– Diskutera vikten av internationell samverkan och hur länder kan jobba för att skydda klimatflyktingars rättigheter.
– Presentera exempel på framgångsrika lokala och globala initiativ som bidrar till klimatanpassning och migration.
Diskussion och reflektion (10 min)
– Sammanfatta lektionen och ge eleverna möjlighet att diskutera sina egna åsikter om sambandet mellan klimatförändringar och migration.
– Ställ frågor som: “Vad anser ni är de viktigaste stegen för att säkerställa klimaträttvisa för framtida generationer?”
Aktivitet
Eleverna får i grupper arbeta med en fallstudie om ett specifikt område som drabbas av klimatförändringar och dess påverkan på lokala befolkningar, inklusive möjlig migration. Grupperna ska skapa en detaljerad planskiss och presentation för hur lokalsamhället kan arbeta med klimatanpassning och stödja invånarna.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
1. Vad menas med klimaträttvisa?
– Svar: Klimaträttvisa refererar till principen att de som bidrar minst till klimatförändringar ofta drabbas mest och handlar om att uppnå rättvisa vid hanteringen av dessa fenomen.
2. Ge ett exempel på en miljörelaterad faktor som kan driva migration.
– Svar: Stigande havsnivåer kan tvinga människor att fly från låglänta kustområden.
3. Hur kan klimatförändringar påverka de socioekonomiska faktorer på en plats?
– Svar: Klimatförändringar kan leda till minskad tillgång på resurser som vatten och mat, vilket i sin tur kan öka fattigdomen och ojämlikheten.
4. Vad kan länder göra för att stödja klimatflyktingar?
– Svar: Länder kan skapa lagar som skyddar klimatflyktingars rättigheter och implementera internationella avtal som erkänner och stödjer klimatrelaterad migration.
5. Hur kan lokala initiativ bidra till klimatanpassning?
– Svar: Lokala initiativ kan inkludera gemenskapsprogram för utbildning om klimatförändringar, infrastruktursatsningar för att hantera extremväder och projekt för bevarande av naturresurser.
Hemläxa
Skriv en uppsats (500-700 ord) där ni analyserar en specifik klimatrelaterad migrationsfråga, inklusive orsaker och effekter av migrationen samt förslag på hur åtgärder kan vidtas för att förbättra situationen för klimatflyktingar.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska genomföra en forskningsrapport (1500-2000 ord) om hur ett specifikt land hanterar klimatrelaterad migration, inklusive en analys av relevanta lagar, policyer och samhällsinitiativ. Rapporten ska också diskutera eventuella utmaningar och framgångar.
Förslag för nästa lektion
Avslutande reflektion och sammanfattning
Den följande lektionen kommer att fokusera på att sammanfatta och reflektera över de teman och frågor som har behandlats under kursen, inklusive en diskussion om möjliga framtida utmaningar och lösningar i våra samhällen.
Förberedelser
– Samla in exempel och material om klimatförändringar och deras påverkan på migration.
– Förbered resurser för gruppaktiviteter och fallstudier.
– Dela ut instruktioner för hemuppgift och fördjupningsuppgift.