Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 3
Tema: Övriga ideologier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på övriga politiska ideologier utöver de klassiska, såsom feminism, ekologism, nationalism, och progressivism. Det ska diskuteras deras grundprinciper, historiska utvecklingar, samt hur de relaterar och interagerar med mer traditionella ideologier som socialism och liberalism. Eleverna ska analysera hur dessa ideologier påverkar samhällsutvecklingen och politiska beslut.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera övriga politiska ideologier och deras inverkan på politiska beslut och samhällelig förändring. Eleverna ska även kunna diskutera skillnader och likheter mellan dessa ideologier och mer etablerade idéer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till övriga ideologier (10 min)
• Definiera vad som menas med övriga ideologier och ge en översikt över de ideologier som ska behandlas under lektionen (feminism, ekologism, nationalism, progressivism).
• Diskutera grundläggande principer och värderingar i dessa ideologier och deras relevans för samhällsfrågor.
Gruppdiskussion: Ideologiska perspektiv (15 min)
• Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en av de övriga ideologierna.
• Grupperna ska diskutera hur deras ideologi formar synen på aktuella samhällsfrågor, såsom miljö, jämställdhet, och sociala rättigheter.
• Grupperna presenterar sina diskussioner och insikter, och ställer frågor om hur ideologierna relaterar till varandra.
Fallstudie: Övriga ideologier i praktiken (15 min)
• Presentera en fallstudie av en social rörelse eller ett politiskt parti som representerar en av de övriga ideologierna (t.ex. Miljöpartiet för ekologism eller Feministiskt initiativ för feminism).
• Diskutera hur dessa grupper har påverkat politiska beslut och samhällsnormer.
• Reflektera över vilka utmaningar de står inför i det aktuella politiska klimatet.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
• Be eleverna reflektera skriftligt över vilken övrig ideologi de tycker är mest relevant för att tackla nutida samhällsproblem och varför.
• Sammanfatta lektionen och knyt an till vikten av att förstå den breda ideologiska paletten i dagens samhälle.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en artikelliknande text (600-800 ord) där de argumenterar för eller emot en av de övriga ideologierna och dess relevans för dagens samhälle. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.
Exit-ticket
• Vad är centrala värderingar inom feminism?
Svar: Jämställdhet mellan könen och rättigheter för kvinnor.
• Nämn tre exempel på övriga politiska ideologier.
Svar: Ekologism, nationalism och progressivism.
• Hur kan ekologism påverka politiska beslut?
Svar: Genom att prioritera miljöskydd och hållbarhetsfrågor i lagstiftning och politik.
• Ge exempel på hur nationalism kan påverka samhället.
Svar: Genom att främja en känsla av gemenskap baserat på nationell identitet, vilket kan påverka migrationspolitik.
• Varför är det viktigt att förstå och diskutera övriga ideologier?
Svar: För att få en mer omfattande förståelse av aktuella frågeställningar och hur olika perspektiv kan påverka lösningar på samhällsproblem.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en uppsats (800-1000 ord) där de analyserar en specifik övrig ideologis påverkan på ett aktuellt samhällsproblem eller politisk fråga.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppgift att genomföra en djupgående analys (1500-2000 ord) av hur en specifik ideologi (t.ex. feminism eller ekologism) har utvecklats över tid och hur den påverkat politiska beslut och samhälleliga normer, inklusive fallstudier och källor.
Förslag för nästa lektion
Tema: Ideologier i ett globalt perspektiv
I nästa lektion kan vi fokusera på hur olika ideologier manifesterar sig i ett globalt sammanhang och hur de påverkar internationell politik och relationer. Det är viktigt för att eleverna ska förstå hur lokala ideologier kan ha globala konsekvenser och vice versa, vilket knyter an till kunskapskrav om internationella relationer och globala utmaningar.
Förberedelser
• Förbered material och presentation kring övriga ideologier.
• Samla exempel och fallstudier för diskussion.
• Klargör uppgifter och instruktioner för gruppdiskussion och artikelliknande text.