Lektionsplanering: Algoritmer och filterbubblor
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Samhällkunskap
Tema: Algoritmer och filterbubblor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursen omfattar hur algoritmer används för att styra information och hur detta kan leda till filterbubblor. Det centrala innehållet berör även konsekvenserna för individens åsiktsbildning och det demokratiska samtalet. Eleverna bör känna till och kunna diskutera hur algoritmer påverkar tillgången till information och hur detta kan påverka samhället i stort.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för hur algoritmer används i digitala medier och hur det påverkar individens och samhällets informationsflöde. Dessutom ska eleven kunna diskutera och analysera konsekvenserna av denna användning.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till algoritmer (10 min)
- Förklara vad en algoritm är och dess syfte i digitala medier.
- Ge exempel på olika algoritmer som används på sociala medier.
- Diskutera varför algoritmer är viktiga i dagens informationssamhälle.
Definition av filterbubblor (10 min)
- Definiera begreppet filterbubbla och hur det relaterar till algoritmer.
- Illustrera med exempel hur filterbubblor skapas av algoritmer.
- Diskutera elevens egna erfarenheter av filterbubblor.
Grupparbete: Identifikation av filterbubblor (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att identifiera exempel på filterbubblor i sina egna sociala medieanvändningar.
- Sammanställ och medvetandegör skillnaderna mellan gruppernas exempel.
- Diskussion om konsekvenserna av dessa filterbubblor.
Reflektion och diskussion (10 min)
- Ställ öppna frågor som uppmuntrar eleverna att reflektera över både positiva och negativa aspekter av filterbubblor.
- Sammanfatta diskussionen och lyft fram viktiga insikter.
Avslutande sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta lektionens viktigaste punkter kring algoritmer och filterbubblor.
- Diskutera betydelsen av kritiskt tänkande när det kommer till information från digitala källor.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en kort sammanställning som visar hur algoritmer på en specifik plattform (t.ex. Facebook, Instagram, Twitter) kan skapa filterbubblor. De ska inkludera exempel och diskutera möjliga konsekvenser av dessa filterbubblor. Presentationerna kommer att delas med klassen för diskussion.
Exit-ticket
- Vad är en algoritm?
En algoritm är en serie instruktioner som styr hur data behandlas och presenteras. - Hur kan algoritmer leda till filterbubblor?
Algoritmer anpassar innehåll baserat på användarens tidigare interaktioner och preferenser, vilket kan begränsa exponeringen för olika perspektiv. - Vad kan vara en negativ konsekvens av att leva i en filterbubbla?
Det kan leda till en snedvriden verklighetsuppfattning och minska möjligheten att förstå andra synvinklar. - Ge ett exempel på en plattform som använder algoritmer för att skapa filterbubblor.
Facebook, där innehållet i flödet är skräddarsytt utifrån vad användaren har gillat eller interagerat med. - Varför är det viktigt att vara medveten om filterbubblor?
För att aktivt kunna söka upp och utvärdera olika åsikter och information, vilket stärker demokratin och det offentliga samtalet.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en argumenterande text där de diskuterar för- och nackdelar med algoritmer på sociala medier och deras roll i skapandet av filterbubblor. Eleverna kan använda egna erfarenheter och information från lektionen för att stödja sina argument.
Citat
”The danger of a single story is that it creates stereotypes and the problem with stereotypes is not that they are untrue, but that they are incomplete.” – Chimamanda Ngozi Adichie, 2009.
Detta citat påpekar faran med att bara ta del av en enda berättelse, vilket är relaterat till hur filterbubblor kan begränsa våra vyer och skapa snäva uppfattningar om verkligheten.
Nästa lektion
Tema: Källkritik och misinformation. Detta är relevant eftersom det hjälper eleverna att förstå vikten av att kunna värdera och kritiskt granska den information som presenteras för dem, särskilt i en tid av filterbubblor och algoritmistisk påverkan.