En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Samhällskunskap – Olika statsskick

Lektionplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Olika statsskick

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll tar upp begreppen demokrati och diktatur, monarki och republik, samt hur dessa stats- och styrelseskick kan fungera. Eleverna ska få en förståelse för de olika politiska systemen på lokal och nationell nivå samt inom EU, och diskutera deras demokratiska värden och utmaningar.

Kunskapskrav

Eleven redogör utförligt för hur olika styrelseskick fungerar. Eleven för nyanserade och välgrundade omdömen om hur dessa statsskick påverkar individers och gruppers rättigheter, makt och inflytande i samhället.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till styrelseskick (10 min)

  • Presentera begreppen demokrati, diktatur, monarki och republik.
  • Diskutera kort de grundläggande principerna bakom dessa styrelseskick.
  • Visa exempel från olika länder med olika statsskick.
  • Involvera eleverna genom att fråga om de känner till några aktuella exempel.
  • Sammanfatta syftet med att studera statsskick.

Gruppdiskussion om styrkor och svagheter (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att diskutera fördelarna och nackdelarna med varje styrelseskick.
  • Låt grupperna presentera sina tankar efter diskussionen.
  • Diskutera hur de olika systemen kan påverka medborgarnas rättigheter.
  • Utforska skillnaderna mellan representativ och direkt demokrati.
  • Sammanfatta diskussionen och lyft fram centrala insikter.

Analys av ett valt statsskick (15 min)

  • Välj ett specifikt statsskick, t.ex. parlamentarisk demokrati, för djupgående analys.
  • Analysera hur detta statsskick fungerar i praktiken.
  • Diskutera hur medborgarna kan påverka beslutsprocesser inom detta system.
  • Titta på hur det politiska landskapet ser ut i praktiken.
  • Diskutera aktuella politiska händelser relaterade till det valda styrelseskicket.

Reflektion och avslutning (10 min)

  • Be eleverna att reflektera över vilket statsskick de anser är bäst och varför.
  • Avsluta med en sammanfattning av lektionen och förbered dem för nästa lektion.
  • Ge plats för spontana frågor och diskussioner.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur skulle ett annat styrelseskick än det svenska kunna påverka vår vardag i Sverige? Ge konkreta exempel.
  • B. Vilka rättigheter bör alltid skyddas oavsett vilket statsskick som råder, och varför?
  • C. Om du fick välja ett statsskick för Sverige, vilket skulle du välja och vad skulle du göra för att implementera det?

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper där varje grupp får i uppdrag att välja ett land med ett unikt statsskick och göra en kort presentation. De ska ta reda på hur detta statsskick fungerar i praktiken, dess för- och nackdelar, samt hur medborgarna i landet interagerar med systemet. Varje grupp ska hålla en presentation på 5 minuter för klassen, följt av en frågestund. Detta ger dem möjlighet att utforska och jämföra olika styrelseskick.

Exit-ticket

  • Beskriv fördelarna med en republik.
  • Vad gör en monarki unik jämfört med en republik?
  • Hur kan medborgarna påverka beslut i en demokrati?
  • Vilka utmaningar finns det med diktaturer?
  • Ge ett exempel på hur ett styrelseskick har förändrat ett samhälle.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats (ca 500 ord) om ett valt statsskick och diskutera dess fördelar och nackdelar i ljuset av aktuella händelser i världen. Eleverna ska också reflektera över vilket statsskick de själva skulle vilja ha i Sverige och varför.

Citat

”Demokrati är den sämsta formen av regering, utom alla de andra formerna som har prövats.” – Winston Churchill (1947). Detta citat visar på vikten av att förstå och uppskatta demokratins system, trots dess brister, och uppmanar till diskussion om alternativa styrelseskick i lektionen.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Demokratins utmaningar i nutiden”. Denna lektion syftar till att utforska aktuella utmaningar och hot mot demokratin i världen idag.


×