Lektionsplanering för Skapande verksamhet
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Skapande verksamhet
Tema: Kreativt skapande genom drama och teater
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla användning av drama som ett verktyg för pedagogisk verksamhet och skapa förståelse för vikten av skapande processer för lärande och växande. Eleverna ska träna på interaktion och kommunikation genom dramapedagogiska övningar samt utveckla sin kreativitet och förmåga att improvisera.
Eleven kan beskriva och genomföra dramapedagogiska övningar och redovisa deras betydelse för lärande. Eleven visar förståelse för roller och identiteter i dramat och improviserar med viss säkerhet. I samarbetet kommunicerar eleven på ett respektfullt och ansvarsfullt sätt. Eleven reflekterar även över både egna och andras erfarenheter och ger konstruktiv kritik.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till dramapedagogik (10 min)
- Kort genomgång av vad dramapedagogik innebär och dess betydelse för lärandet.
- Diskutera hur drama kan användas som ett verktyg för personlig och social utveckling.
- Presentera exempel på dramapedagogiska övningar.
- Dela in klassen i mindre grupper för produkter av stationer med olika övningar.
Övning: Rollspel och improvisation (20 min)
- Låt eleverna delta i en rollspelsövning där de får agera olika karaktärer i en given situation.
- Be dem att improvisera sina repliker och handlingar.
- Stötta grupperna med instruktioner och uppmuntran under övningen.
- Efter övningen, be var och en reflektera över sin upplevelse och vad de lärde sig.
Reflektion och diskussion (10 min)
- Samla grupperna för att diskutera vad de upplevde under rollspelsövningen.
- Ställ frågor som: Vad kände ni när ni tog på er rollen? Hur påverkade det ert agerande?
- Be eleverna ge feedback till varandra på utförandet.
- Diskutera hur man kan använda dramapedagogik i andra lärandekontexter.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
- Diskutera hur dramapedagogik kan främja samarbete och kreativitet.
- Informera om vad nästa lektion kommer att innehålla.
- Uppmuntra eleverna att tänka på vilka andra områden de kan använda drama i sin självutveckling.
Diskussionsfrågor
- A. På vilket sätt kan drama och teater påverka vårt sätt att se på andra människor och deras livssituationer?
- B. Vilka erfarenheter har ni av att använda drama i andra sammanhang, som exempelvis skolarbeten eller projekt? Hur skiljer sig dessa erfarenheter?
- C. Hur kan vi skapa en trygg miljö i klassrummet där alla vågar uttrycka sig genom drama och improvisation?
Aktivitet
Eleverna ska i par eller små grupper skapa ett kort drama eller en scen. De ska först brainstorma en handling och sedan skissa upp karaktärerna och deras relationer. Genom improvisation ska de spela upp sin scen för klassen, som sedan får ge feedback. Denna aktivitet stimulerar elevernas kreativa tänkande och förmåga att samarbeta, vilket är centralt i skapande verksamhet.
Exit-ticket
- Fråga 1: Hur kände du dig när du tog på dig en roll under övningen?
Svar: Känslan kan variera, exempelvis nervös eller exalterad. - Fråga 2: Vad lärde du dig om improvisation idag?
Svar: Att det kan leda till oväntade och positiva resultat. - Fråga 3: Hur kan drama användas för att lösa konflikter i en grupp?