Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Socialpedagogik
Tema: Barns lärande och socialisation i olika kontexter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla barns lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang, samt hur synen på barn, barndom och fostran har förändrats över tid. Fokus ligger också på olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor och deras påverkan på barns lärande.
Kunskapskrav
Eleven ger exempel på vad som påverkar barns lärande och växande, samt använder centrala begrepp och teorier från socialpedagogiska perspektiv för att beskriva dessa samband.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till barns lärande och utveckling (10 min)
- Diskutera vad som menas med lärande och socialisation.
- Genomgång av faktorer som påverkar barns lärande i olika miljöer.
- Kort presentation av centrala teorier (t.ex. Piaget, Vygotsky).
Förändringar i synen på barn och barndom (15 min)
- Genomgång av hur samhällets syn på barn och fostran har förändrats.
- Diskutera historiska och nutida perspektiv på barn och deras rättigheter.
- Reflektera över hur dessa förändringar kan påverka barnens lärande och socialisation.
Uppväxtmiljöer och levnadsvillkor (15 min)
- Diskutera olika typer av uppväxtmiljöer (familj, förskola, samhälle) och deras inverkan.
- Jämföra barns levnadsvillkor i olika sammanhang (stad vs. landsbygd).
- Analysera hur faktorer som socioekonomisk bakgrund påverkar lärande.
Gruppdiskussion och reflektion (10 min)
- Dela in klassen i grupper för att diskutera en specifik aspekt av barns lärande.
- Grupperna redovisar sina tankar för klassen och samtalar om resultatet.
- Reflektera över egna erfarenheter och hur dessa påverkar deras syn på lärande.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en intrig för en kort berättelse som handlar om ett barns lärande och socialisation i en specifik uppväxtmiljö. De ska integrera olika faktorer som påverkar barnets utveckling, som familjens roll, skolans influens samt omgivningens betydelse. Efter att ha skrivit sina berättelser, kommer eleverna att läsa upp dem för klassen, vilket ger en möjlighet till gemensam reflektion kring olika perspektiv.
Exit-ticket
- Nämn en faktor som påverkar barns lärande. (Familj, skola, socioekonomiska förhållanden)
- Vilken teori kan förklara hur barn lär sig genom social interaktion? (Vygotskys sociokulturella teori)
- Hur har synen på barndom förändrats över tid? (Ökad fokus på barns rättigheter och deras röster)
- Vilken betydelse har uppväxtmiljön för barns utveckling? (Olika miljöer ger olika möjligheter och begränsningar)
- Ge ett exempel på hur medier kan påverka barns lärande. (Exponering för olika värderingar och normer)