Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Spanska 1 – Att beskriva personer

Lektionsplanering: Spanska 1

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 1
Tema: Att beskriva personer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus ligger på att använda adjektiv och meningar för att beskriva både utseende och personlighet hos olika individer. Eleverna kommer att öva på att formulera beskrivningar och använda rätt grammatisk form.

Kunskapskrav:

Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, och kan formulera meningar som beskriver personer korrekt och detaljerat.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till beskrivningar (10 min)

  • Förklara vikten av att kunna beskriva personer i ett främmande språk.
  • Presentera vad som omfattar en bra beskrivning, inklusive utseende och personlighet.

Beskriva utseende (15 min)

  • Lära ut vanliga adjektiv relaterade till utseende, som alto (lång), bajo (kort), rubio (blond) och moreno (brunett).
  • Diskutera hur adjektiv böjs och placeras i meningar.
  • Genomgå exempelmeningar, till exempel: “Él es alto y tiene el pelo largo” (Han är lång och har långt hår).

Beskriva personlighet (15 min)

  • Introducera adjektiv som beskriver personlighet, såsom amable (snäll), divertido (rolig), serio (allvarlig).
  • Diskutera hur dessa adjektiv används i meningar.
  • Eleverna får öva genom att göra parövningar där de beskriver karaktärer från böcker eller filmer.

Kombinera beskrivningar (10 min)

  • Diskutera hur man kombinerar beskrivningar av utseende och personlighet.
  • Låt eleverna skriva korta texter där de beskriver en känd person eller en vän med hjälp av både utseende- och personlighetsadjektiv.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får skapa en affisch där de beskriver en känd person (t.ex. en skådespelare, idrottare eller författare) med både utseendedetaljer och personlighetsdrag. Affischen ska innehålla minst fem adjektiv och en kort textbeskrivning. Grupperna kommer att presentera sina affischer för klassen.

Exit-ticket

  • Nämn tre adjektiv som beskriver utseende.
  • Svar: Alto, bajo, rubio.
  • Ge ett exempel på en mening som beskriver en persons personlighet.
  • Svar: Ella es muy amable y divertida (Hon är mycket snäll och rolig).
  • Hur böjs adjektivet “intelligent” när man beskriver en kvinna?
  • Svar: Inteligente (feminint och maskulint varianter är lika).
  • Vad betyder “él es serio” på svenska?
  • Svar: Han är allvarlig.
  • Skriv ned en mening som inkluderar både utseende och personlighet.
  • Svar: Mi amigo es alto y muy divertido (Min vän är lång och mycket rolig).

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en text på spanska där de beskriver en person som de beundrar. Texten ska innehålla minst sju adjektiv som beskriver både utseende och personlighet.

Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp