Lektion. Gy. Spanska 1 – Djur och natur

Lektionsplanering: Djur och natur

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 1
Tema: Djur och natur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus ligger på att introducera och diskutera olika djurarter och deras livsmiljöer i spansktalande kulturer. Eleverna kommer att öva på att använda det spanska språket för att beskriva djur och deras egenskaper.

Kunskapskrav:

Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift samt använda vokabulär som relaterar till djur och natur i sina beskrivningar och samtal.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till djur (10 min)

  • Starta med att fråga eleverna om deras favoritdjur och varför.
  • Presentera bilder på vanliga djur i spansktalande länder och introducera deras spanska namn (t.ex. perro – hund, gato – katt, elefante – elefant).

Beskrivning av djur (15 min)

  • Gå igenom hur man beskriver djur med hjälp av adjektiv, såsom rápido (snabb), lento (långsam), grande (stor) och pequeño (liten).
  • Diskutera hur man kan använda meningar för att ge information om djur, exempelvis: “El tigre es grande y rápido” (Tigern är stor och snabb).

Djurens livsmiljöer (15 min)

  • Introducera olika livsmiljöer där djur finns, såsom jungla (djungel), savana (savanna), mar (hav) och montañas (berg).
  • Diskutera hur livsmiljön påverkar djurens beteende och anpassningar. Ge exempel, t.ex. hur en pingvin lever i kallt vatten.

Gruppdiskussioner och övningar (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp ett specifikt djur att undersöka. De ska diskutera djurets egenskaper, livsmiljö och eventuella hot mot arten.
  • Varje grupp får i uppgift att skapa en kort presentation om sitt djur på spanska.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en affisch där de beskriver sitt tilldelade djur. Affischen ska inkludera djurets namn, en beskrivning med minst fem adjektiv om utseende och beteende, deras livsmiljö och eventuella hot mot arten. Affischerna kommer att presenteras för klassen.

Exit-ticket

  • Vad heter “hund” på spanska?
  • Svar: Perro.
  • Nämn ett adjektiv som beskriver djur.
  • Svar: Rápido (snabb).
  • Vilken livsmiljö skulle en krokodil troligtvis leva i?
  • Svar: En river (flod) eller pantano (träsk).
  • Ge exempel på två djur som lever i djungeln.
  • Svar: Tigre (tiger), loro (papegoja).
  • Vad betyder “el elefante es grande” på svenska?
  • Svar: Elefanten är stor.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text på spanska om ett djur de tycker om. Texten ska innehålla information om djurets namn, utseende, beteende, livsmiljö samt varför de tycker om det.

Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.

Citat

“La naturaleza nunca se apura, pero todo se consigue.” – Lao Tse


Modern Tillbaka-knapp