Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 1
Tema: Klädesplagg och färger
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus ligger på att introducera och lära sig namn på olika klädesplagg samt hur man beskriver färger på spanska. Eleverna kommer också att öva på att använda dessa ord i meningar för att beskriva kläder och personliga stilar.
Kunskapskrav:
Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift. Eleven kan även formulera meningar som involverar klädesplagg och färger korrekt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till klädesplagg (10 min)
- Presentera olika klädesplagg på spanska, såsom camisa (skjorta), pantalones (byxor), zapatos (skor) och abrigo (kappa).
- Använd bilder eller faktiska klädesplagg för att illustrera namnen.
Beskriva färger (15 min)
- Gå igenom hur man beskriver färger på spanska, inklusive grundläggande färger som rojo (röd), azul (blå), verde (grön) och amarillo (gul).
- Diskutera hur färger böjs beroende på substantivets genus och antal (t.ex. una camiseta roja vs. un abrigo rojo).
Kombinera kläder och färger (15 min)
- Visa exempel på hur man kan kombinera klädesplagg och färger i meningar. Exempel: “Yo llevo una camiseta azul y pantalones negros” (Jag har på mig en blå skjorta och svarta byxor).
- Låt eleverna öva på att skapa egna meningar i par, där de beskriver vad de eller deras kompisar har på sig.
Modetrender och kulturer (10 min)
- Diskutera kort hur klädesplagg och färger kan vara kulturella uttryck och hur modetrender kan variera mellan spansktalande länder.
- Ge exempel på typiska klädesplagg från olika länder, som sombrero (hatt) i Mexiko eller falda (kort kjol) i Spanien.
Aktivitet
Eleverna ska designa ett “modekatalog” där de skapar sidor som beskriver olika klädesplagg och färger. De ska inkludera ord och meningar på spanska som beskriver varje plagg. De kan också rita eller klippa ut bilder av kläder om de vill. Efter att ha skapat sina kataloger presenterar de sina favoriter för klassen.
Exit-ticket
- Vad heter “skjorta” på spanska?
Svar: Camisa. - Nämn tre färger på spanska.
Svar: Rojo (röd), azul (blå), verde (grön). - Hur böjer man ett adjektiv i genuss maskulinum och feminum?
Svar: Maskulinum slutar oftast på -o och feminum på -a. - Skriv en mening som beskriver vad du bär idag.
Svar: Hoy llevo una camiseta blanca y jeans azules (Idag har jag på mig en vit skjorta och blå jeans). - Vad betyder “zapatos negros” på svenska?
Svar: Svarta skor.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en text där de beskriver sin egen klädstil. De ska använda minst tio ord som beskriver klädesplagg och färger, samt formulera meningar om vad de gillar att ha på sig.