Lektionsplanering: Spanska 2
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 2
Tema: Grammatik – Imperfekt och preteritum
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus ligger på att förstå och använda imperfekt och preteritum i spanskan. Eleverna kommer att lära sig skillnaderna mellan dessa två tempus och hur de används i olika kontexter, samt öva på att konjugera och använda verb i dessa former.
Kunskapskrav:
Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, formulera meningar med både imperfekt och preteritum på ett korrekt sätt och delta i samtal och diskussioner.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till verbens tempus (10 min)
- Förklara vad imperfekt och preteritum är och deras grundläggande skillnader.
- Diskutera när man använder imperfekt (för pågående handlingar, återkommande händelser) och preteritum (för avslutade handlingar).
Genomgång av verbkonjugationer (15 min)
- Presentera konjugationer av vanliga regelbundna och oregelbundna verb i både imperfekt och preteritum, exempelvis:
- Imperfekt: hablar (hablaba, hablabas, hablaba, hablábamos, hablabais, hablaban).
- Preteritum: hablar (hablé, hablaste, habló, hablamos, hablasteis, hablaron).
Jämförelse och praktiska exempel (15 min)
- Ge eleverna exempelmeningar och diskutera skillnaderna i betydelse, t.ex. “Cuando era niño, jugaba todos los días” (När jag var barn, spelade jag varje dag) vs. “Ayer jugué al fútbol” (Igår spelade jag fotboll).
- Låt eleverna arbeta i par där de ska skapa egna exempelmeningar med både imperfekt och preteritum.
Övning och tillämpning (10 min)
- Ge eleverna en övning där de får fylla i rätt tempus i en text som de får skriva ut.
- Diskutera övningen gemensamt och gå igenom svaren för att förtydliga eventuella missförstånd.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort berättelse om en viktig händelse i deras liv och använda både imperfekt och preteritum i texten. Berättelsen ska innehålla detaljer om händelsen, vad som hände före och efter, samt hur de kände. De ska arbeta med att konstruera sina meningar så tydligt som möjligt.
Exit-ticket
- Vad är skillnaden mellan imperfekt och preteritum?
Svar: Imperfekt används för pågående eller återkommande handlingar, medan preteritum används för avslutade handlingar. - Skriv konjugationen av verbet “comer” i preteritum för alla personer.
Svar: comí, comiste, comió, comimos, comisteis, comieron. - Ge ett exempel på en mening i imperfekt.
Svar: Cuando era niño, iba al parque todos los días (När jag var barn, gick jag till parken varje dag). - Vad betyder “ayer” och hur används det?
Svar: “Ayer” betyder “igår” och används i samband med preteritum. - Skriv en mening som beskriver en händelse i preteritum.
Svar: El año pasado viajé a España (Förra året reste jag till Spanien).
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en längre text där de beskriver en semester de har haft. Texten ska kombinera både imperfekt och preteritum i sin struktur och inkludera detaljer om vad de gjorde under sin semester.