Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 3
Tema: Kritiskt tänkande i litteratur och debatt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus ligger på att utveckla elevernas förmåga till kritiskt tänkande och argumenterande diskussioner kring litterära verk, teman och kulturella problemställningar i spansktalande länder. Eleverna kommer att öva på att formulera och uttrycka sina åsikter på ett strukturerat sätt.
Kunskapskrav:
Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt delta aktivt i diskussioner, formulera argument och uttrycka sina perspektiv på ett klart och övertygande sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kritiskt tänkande i litteratur (10 min)
- Förklara vikten av kritiskt tänkande när man läser litterära verk och hur det hjälper oss att förstå djupare betydelser och teman.
- Diskutera vad som menas med att “läsa mellan raderna” och hur man kan identifiera författarens avsikter.
Genomgång av litterära teman (15 min)
- Presentera vanliga litterära teman, såsom kärlek, förlust, identitet och sociala frågor.
- Ge exempel på hur dessa teman kan förekomma i spansk litteratur, t.ex. i verken av Gabriel García Márquez eller Isabel Allende.
Gruppdiskussioner om litterära verk (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem ett specifikt litterärt verk att diskutera.
- Tilldela diskussionsfrågor som:
- Vilka teman framträder i berättelsen?
- Hur påverkar karaktärernas handlingar berättelsens utveckling?
- Vad är författarens budskap i berättelsen?
Debattövning (10 min)
- Låt varje grupp förbereda sig för en kort debatt kring temat i deras litterära verk.
- Ställ frågor som uppmanar till reflektion och argumentation, t.ex. “Håller du med om att kärleken alltid är komplex?”
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort reflektion, där de diskuterar ett litterärt tema som de har funnit relevant i de verk de läst, tillsammans med sina egna åsikter. Reflektionen ska vara på spanska och innehålla minst 200 ord.
Exit-ticket
- Vad betyder “läsa mellan raderna”?
- Svar: Att tolka djupare betydelser och avsikter bakom texten.
- Nämn ett litterärt tema och ge ett exempel.
- Svar: Identitet – ofta utforskas i böcker om självupptäckte berättelser.
- Skriv en mening om hur litteratur kan påverka vårt tänkande.
- Svar: La literatura puede abrir nuestras mentes a nuevas perspectivas y reflexiones (Litteraturen kan öppna våra sinnen för nya perspektiv och reflektioner).
- Vilken författare tycker du bäst om och varför?
- Svar: Jag tycker om Gabriel García Márquez för hans fantastiska berättarsätt och rika språk.
- Vilken känsla eller tanke skulle du vilja utforska i en litterär text?
- Svar: Me gustaría explorar el tema de la soledad (Jag skulle vilja utforska temat ensamhet).