Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Spanska 4 – Hörförståelse och Podcasts

Lektionsplanering för Spanska 4

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 4

Tema: Hörförståelse – Podcast och lyssningsövningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus är att utveckla elevernas hörförståelse genom att lyssna på spanska podcasts. Eleverna kommer att analysera innehållet, diskutera teman samt arbetssätt och fokusera på det språkliga uttrycket som används.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna förstå och sammanfatta information från talad spanska och kunna delta i diskussioner med konkreta användningar av språket. Det inkluderar att koppla samman vad de hör med egna erfarenheter och resonemang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till podcasts på spanska (10 min)

  • Presentera vad en podcast är och ge exempel på populära spanska podcasts (t.ex. “Entrelíneas” eller “Radio Ambulante”).
  • Diskutera hur podcasts kan vara ett bra sätt att öva språk och få en känsla för modern spanska.
  • Berätta om syftet med den valda podcasten som eleverna ska lyssna på.

Lyssning på podcast (15 min)

  • Spela upp ett kort avsnitt från den valda podcasten.
  • Be eleverna att anteckna viktiga punkter, teman och eventuella nya ord eller fraser de stöter på.
  • Ge instruktioner att fokusera på både innehållet och språket.

Gruppdiskussion om innehållet (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper och låt dem diskutera vad de har hört.
  • Be dem identifiera teman, nyckelidéer och känslomässiga inslag i podcasten.
  • Uppmuntra grupperna att ställa frågor till varandra och dela sina tankar.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta vad som diskuterats och be några grupper dela sina insikter med klassen.
  • Diskutera språkliga uttryck som användes och hur de kunde förbättra lyssningsförståelsen.
  • Öppna upp för frågor angående svåra ord eller uttryck.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort resumé av podcastens innehåll, där de inkluderar sina egna reflektionspunkter, samt diskutera vilka nya ord eller fraser de har lärt sig. Resumén ska vara på minst 200 ord och presenteras för klassen nästa gång.

Exit-ticket

  • Vilken podcast lyssnade ni på och vad handlade den om? (Svar: Varierar beroende på podcast.)
  • Nämn ett nytt ord eller uttryck som du lärde dig. (Svar: Varierar beroende på lyssning.)
  • Vad tyckte du var mest intressant med innehållet? (Svar: Varierar beroende på elevens reflektion.)
  • Hur relaterar temat i podcasten till den spanska kulturen? (Svar: Varierar beroende på innehållet.)
  • Vilka känslor kände du under lyssningen? (Svar: Varierar beroende på personlig upplevelse.)

Hemuppgift

Eleverna ska fortsätta med sin resumé och se ett avsnitt av en annan spansk podcast. De ska även förbereda frågor att ställa kring innehållet vid nästa lektion.

Citat

“Escuchar es un arte.” – Anonym

Citatet poängterar att lyssnande är en färdighet och en konstform i sig, vilket är centralt i dagens tema. Genom att lyssna på podcasts övar eleverna inte bara sin språkliga förmåga utan också sin förmåga att förstå och tolka nuancera i språket.


Modern Tillbaka-knapp